Tabte markedsandele bekymrer ikke Novo

Selvom Novo Nordisk har tabt markedsandele i flere regioner sammenlignet med sidste år, er der ingen grund til bekymring, siger selskabets finansdirektør.
Jesper Brandgaard, CFO i Novo Nordisk
Jesper Brandgaard, CFO i Novo Nordisk
af KRESTEN MORTEN MUNKSGAARD

På trods af endnu et kanonregnskab fra danske Novo Nordisk, så er der også enkelte steder, hvor det går en smule tilbage for den danske insulingigant.

Det gælder for eksempel på markederne for insulin i Kina, Europa og Japan, hvor selskabet har tabt markedsandele sammenlignet med 2011, viser en oversigt i halvårsregnskabet. Værst ser det ud i Japan, hvor selskabet er gået fra en markedsandel på 61 pct. i maj 2011 til en markedandel på 57 pct. i 2011. I Kina er andelen faldet fra 63 pct. til 62 pct. og i Europa fra 52 pct. til 51 pct.

"Vi har den udfordring, at vi totalt set har en blandet effekt fra forskellige markeder, som rammer os. På de markeder, hvor vi er svagest, vokser vi mest, eksempelvis Nordamerika, mens de markeder, vi er stærke på, ikke vokser så meget, som for eksempel Japan og Europa. Og det har selvfølgelig en effekt på vores globale markedsandel," siger finansdirektør i Novo Nordisk Jesper Brandgaard.

Håber på Tresiba

Globalt set har Novo Nordisks insulinmarkedandel udviklet sig fuldstændig fladt det seneste år og udgør fortsat 50 pct. Samme billede tegner sig på det nordamerikanske marked det seneste år, hvor Novo Nordisk har 41 pct. af markedet for insulin. Derfor trækker den dårlige udvikling i Japan kraftigt ned.

"Vi er særligt udfordrede i Japan, og vi mener, at vi bliver nødt til at markedsføre Tresiba (nyt insulin fra Novo Nordisk, red.), før vi kan forbedre vores markedsandel væsentligt," siger Jesper Brandgaard.

Han fremhæver dog, at selskabet overordnet set har stor tiltro til den fremtidige udvikling på det globale insulinmarked, og til at selskabet er i stand til at forbedre dets resultater både samlet og for de individuelle produkter i Novo Nordisks portefølje.

Samtidig peger han på, at den frygt, selskabet havde for et stykke tid siden for at tabe markedsandele, ikke er blevet en realitet.

"For seks til ni måneder siden frygtede vi, at vores markedsituation i USA var under pres, fordi vi tabte en signifikant kontrakt med United Health Care. Men siden da har vi ændret vores rabatstrategi og vundet nogle væsentlige kontrakter tilbage inklusive en meget debatteret kontrakt med CVS Caremark. Så overordnet set er vi meget fortrøstningsfulde," siger Jesper Brandgaard.

Ser man på GLP-1 analogen Victozas andel af det samlede diabetesmarked, går det straks bedre for Novo Nordisk. Her er den globale andel steget fra 3,8 pct. i 2011 til 5,1 pct. i 2012.

 Novos bundlinje i kraftig vækst

 Analytiker: Et stærkt, stærkt regnskab

 Victozas markedsandel når nyt højdepunkt i USA

 Novo trækker nyt våben i kampen om det sikre stik

 Novo-konkurrents salg af diabetesmedicin skuffer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også