Patientforeninger begræder Drugstars' konkurs

Flere patientforeninger er kede af og også forundret over, at e-health-selskabet Drugstars har måttet erklære sig selv konkurs. Drugstars har været et meget velkomment initiativ, og det "gør ondt i hjertet", at det nu slutter, lyder det blandt andet. Hos enkelte foreninger har oplevelsen med det nu konkursdømte selskab dog været anderledes negativ.
Foto: Drugstars / PR
Foto: Drugstars / PR

Nyheden om, at e-health-selskabet Drugstars er gået konkurs vækker sorg og forundring hos en række af de patientforeninger, der igennem årene har arbejdet sammen med det nu forhenværende firma, der stod bag en app med samme navn, som blandt andet mindede patienter om at tage deres medicin.

"Vi er rigtig kede af at høre at Drugstars er gået konkurs og er meget triste over at skulle fortælle vores medlemmer om konkursen," siger Morten Lorenzen, direktør i Hjerneskadeforeningen, til MedWatch.

"Ikke bare fordi, vi må vinke farvel til det økonomiske bidrag, selskabet selvfølgelig har været til vores vigtige arbejde, men også fordi Drugstars på flere andre områder generelt har været et meget velkomment initiativ," uddyber han.

Drugstars, der blev stiftet i 2016 af iværksætteren Claus Møldrup, har gjort det muligt for patienterne – gennem appen – at optjene stjerner for at tage deres medicin, for at svare på spørgeskemaer om deres medicin, og sidst men ikke mindst for at aflevere deres medicinrester på apoteket med henblik på korrekt destruktion.

Disse stjerner har patienterne derefter kunnet "donere" til en af de 78 patientforeninger, som op til Drugstars’ konkurs modtog donationer fra selskabet, der efterfølgende konverterede stjernerne til rigtige penge.

Gennem årene har det ført til donationer for mere end 4 mio. kr. – senest i 2020 sendte Drugstars 1,4 mio. kr. afsted i donationer til 75 patientforeninger ind ind- og udland.

Motiverende konkurrence

At Drugstars ikke alene har lavet en app med den konkrete funktion at være medicinhusker, men også har villet gøre noget godt, dér hvor det betyder noget for brugerne, "er godt tænkt," mener Morten Lorenzen.

Hjerneskadeforeningen har, siden den kom med i samarbejdet i 2017, modtaget lige under 120.000. I 2020 fik foreningen alene 62.500 kr., hvilket var den tredjestørste donation det år.

"For os som forening er sådan en pose penge, som ikke er øremærket i et projekt eller til en opgave, en kæmpe gave, som virkelig kan gøre en forskel for det, vi aktuelt arbejder med," siger Morten Lorenzen, der i 2020 dedikerede donationen til indsatser, der skal gøre opmærksom på vigtigheden af genoptræning efter en hjerneskade.

Også unge med erhvervet hjerneskade har fået glæde af donationerne fra Drugstars, og så sent som i weekenden har Morten Lorentzen set eksempler på, hvordan medlemmerne af foreningen har engageret sig i at få overhalet en anden patientforening i det samlede antal donerede stjerner i appen.

I Hjerneskadeforeningens forskellige netværk har aktive medlemmer således opsat delmål og opfordret hinanden til at huske at få tildelt stjernerne for at nå et mål inden for en bestemt dato.

"Det er supersynd for alle dem, som sådan har engageret sig, at den energi, der er lagt i det gennem det sidste års tid, nu er gået tabt på grund af konkursen. Det gør ondt i hjertet at følge med i det fællesskab, der er opstået omkring det og vide, at det nu slutter. Det er trist," siger Morten Lorenzen.

"Desuden går vores tanker også til teamet bag Drugstars, som har investeret så meget hjerteblod," tilføjer han.

Forretningsmodel kom alle til gode

Der findes i dag et hav af systemer i form af apps, alarmer og andet, som kan støtte hukommelsen og sørge for, at man som patient får taget sin vigtige medicin.

Men dét, at Drugstars oveni har gjort det muligt for brugerne at donere stjerner til en patientforening efter eget valg, har gjort det meningsfuldt. Det har været noget særligt, lyder det.

Samtidig har brugerne været med til at bedømme effekten af deres medicin, og den viden, der er blevet genereret ud af det, har medicinalindustrien siden 2017 kunne købe af Drugstars og anvende i den videre udvikling.

"Drugstars’ forretningsmodel kom alle til gode, blandt andet fordi de tilbød medicinske data til industrien, der kom fra ’den virkelig verden’. Disse data burde være værdifulde for producenterne, fordi mennesker tager medicin på en anden måde i den virkelige verden end i et klinisk forsøg," siger Tanja Thybo, der er forskningschef i Diabetesforeningen, til MedWatch.

"På denne måde bliver medicinen også ordineret til en bredere og mere heterogen gruppe patienter end i kliniske forsøg. Derfor overrasker det mig, at det har været så svært at sælge data," uddyber hun om en af grundene til, at Drugstars måtte dreje nøglen om.

For på trods af pt. omkring 25.000 brugere i syv lande og i alt godt en halv million patienter igennem systemet, har Drugstars kun i 2020 registreret en omsætning, der endte på beskedne 1,6 mio. kr.

Bundlinjen har alle årene været negativ med stadig stigende milliontab – senest på næsten 7 mio. kr., og ved udgangen af 2020 var kassen i bund med en egenkapital på minus 358.964 kr.

Selskabets oprindelige investorer smækkede kassen i, og nye var ikke mulige at tiltrække, hvorfor konkursen var en realitet.

Var som en ’Trustpilot’ for medicin

Hos Diabetesforeningen, der sidste år modtog 102.000 kr. fra Drugstars, bliver konkursen, ligesom den gør det hos fem andre patientforeninger, MedWatch har talt med, begrædt.

Diabetesforeningen brugte ikke pengene, den fik af Drugstars, på et bestemt projekt, men de indgik i foreningens arbejde for det bedste liv med diabetes, fortæller Tanja Thybo.

Som patientforening vil man ikke fremhæve en producent eller en type medicin frem for en anden. Af samme grund hilste Tanja Thybo og Diabetesforeningen det også velkomment, at andre udbød den information til mennesker med diabetes.

Særligt Dugstars såkaldte Drugs disclosed-platform havde et stort potentiale som en slags ’trustpilot’ for medicin, siger Tanja Thybo.

"Vi ved, at patienter i høj grad selv søger information på nettet, herunder information om medicintyper og bivirkninger. Gennem Drugstars fik man værdifuld viden om, hvad andre med diabetes oplever med en bestemt slags medicin i stedet for at læse om bivirkningerne i det kliniske og kontrollerede forsøg," forklarer forskningschefen.

Malurt i bægeret

Ikke alle er dog lige begejstret over Drugstars’ forretningsmodel.

Siden 2016 har fem foreninger således opsagt samarbejdet med Drugstars, herunder Alzheimerforeningen, der retter en hård kritik af selskabet for blandt andet ikke at være tydelig nok med, hvad præcist Drugstars bruger de følsomme patientdata, selskabet via appen får adgang til, på.

Alzheimerforeningen kom med i 2017 og fik da en indbetaling fra Drugstars på 6.317 kr. Året efter sendte Drugstars 5.530 kr. afsted til Alzheimersforeningen, i 2019 indbetalte Drugstars 23.933 kr. og i 2020 36.000 kr.

Herefter gik det galt, og da det blev februar i år, opsagde patientforeningen sin aftale med Drugstars – af to grunde, forklarer Nis Peter Nissen, direktør i Alzherimerforeningen til MedWatch.

"Den ene var, at det var blevet mere og mere uklart, hvordan de data - som patienterne gav til Drugstars i forbindelser med oplysninger om deres medicinforbrug - blev brugt og koblet," siger han.

Patienter vil generelt gerne dele deres informationer, når de bruges til videnskabelige og oplysende formål, lyder det.

"Men når man ikke er sikker på, om de også bliver brugt til kommercielle forhold, opstår der en utryghed ved det," siger Nis Peter Nissen.

Ifølge ham blev Drugstars desuden efterhånden stadig mere politisk agiterende, hvilket ikke var en del af aftalen, da parterne første gang gik sammen. 

"De begyndte at agere som en patientorganisation med politiske holdninger - som en politisk platform, men uden at have et mandat fra de patienter og organisationer, som var samarbejdspartnere," siger Nis Peter Nissen.

Blandt andet formulerede Drugstars holdninger om adgang til medicin, der blev kommunikeret via noget, man kaldte the patient power pharmaceutical pledge.

"Det kunne vi ikke have. Når der er uklarhed om, hvem det er, der formulerer ønsker og holdninger, og når det sker på baggrund af kommercielle interesser, så er det ifølge vores opfattelse ikke i patienternes og de pårørendes interesse," siger Nis Peter Nissen.

"Derfor endte vi med at melde os ud i februar," konstaterer han videre.

Også Gigtforeningen og Astma-Allergi Danmark er blandt dem, der har smækket med døren og i protest opsagt samarbejdet med Drugstars -blandt andet fordi, Drugstars ifølge dem har spændt patientforeningerne for projekter, der aldrig har været en del af de oprindelige samarbejdsaftaler.

Claus Møldrup, der tilbage i 2016 opsagde sit job i medicinalindustrien som kommerciel direktør for amerikanske Abbvie i Danmark for at stifte netop Drugstars, vil i dag ikke kommentere på de afbrudte samarbejder.

"Deres opsigelse har intet med konkursen at gøre, og da de intet har med konkursen at gøre, har jeg ikke yderligere kommentar i forhold til disse samarbejder," skriver Claus Møldrup i en mail til MedWatch.

Drugstars erklærer sig selv konkurs efter forgæves forsøg på salg

Eksperter spår svære salgsvilkår for Drugstars: "De har ufatteligt ringe kort på hånden" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også