Reklame for kosttilskud fjernes fra australsk tv

En australsk reklame for et kosttilskud lokkede med at produktet kunne skaffe elever bedre resultater i en årlig bedømmelsesprøve, og det har medført så stor kritik, at virksomheden nu har måttet fjerne reklamen.
Foto: Colourbox/JP
Foto: Colourbox/JP

En tv-reklame for et kosttilskudsprodukt til børn har skabt stor furore i Australien, og reklamen vises derfor ikke længere. Det skriver Sydney Morning Herald.

For nyligt kunne man i Australien se en tv-reklame for Nature’s Way Kids Smart Omega 3 Fish Oil, som er et kosttilskudsprodukt til børn. Reklamen sluttede med at minde børnene og deres forældre om, at ”NAPLAN tests starter d. 14. maj”.

NAPLAN – eller National Assessment Program – Literacy and Numeracy - er en årlig bedømmelsesprøve for australske skolebørn, som har været brugt siden 2008.

Vil ikke fornærme

Der er nogen indikationer på, om end meget få egentlige beviser for, at omega 3-fedtsyrer kan have en positiv indvirkning på børns adfærd og indlæringsevne. Ikke desto mindre er reklamen faldet så mange australiere for brystet, at den nu er fjernet igen.

”Vi vil gerne forsikre om, at vi ikke havde til hensigt at fornærme nogen, og derfor har vi bedt vores reklamebureau om at fjerne TV reklamen,” skriver selskabet bag produktet, PharmaCare, i en pressemeddelelse ifølge avisen.

Læs hele historien fra Sydney Morning Herald her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også