MedWatch

Reklame for kosttilskud fjernes fra australsk tv

En australsk reklame for et kosttilskud lokkede med at produktet kunne skaffe elever bedre resultater i en årlig bedømmelsesprøve, og det har medført så stor kritik, at virksomheden nu har måttet fjerne reklamen.

Foto: Colourbox/JP

En tv-reklame for et kosttilskudsprodukt til børn har skabt stor furore i Australien, og reklamen vises derfor ikke længere. Det skriver Sydney Morning Herald.

For nyligt kunne man i Australien se en tv-reklame for Nature’s Way Kids Smart Omega 3 Fish Oil, som er et kosttilskudsprodukt til børn. Reklamen sluttede med at minde børnene og deres forældre om, at ”NAPLAN tests starter d. 14. maj”.

NAPLAN – eller National Assessment Program – Literacy and Numeracy - er en årlig bedømmelsesprøve for australske skolebørn, som har været brugt siden 2008.

Vil ikke fornærme

Der er nogen indikationer på, om end meget få egentlige beviser for, at omega 3-fedtsyrer kan have en positiv indvirkning på børns adfærd og indlæringsevne. Ikke desto mindre er reklamen faldet så mange australiere for brystet, at den nu er fjernet igen.

”Vi vil gerne forsikre om, at vi ikke havde til hensigt at fornærme nogen, og derfor har vi bedt vores reklamebureau om at fjerne TV reklamen,” skriver selskabet bag produktet, PharmaCare, i en pressemeddelelse ifølge avisen.

Læs hele historien fra Sydney Morning Herald her.

Mere fra MedWatch

KU søger chef til nyt life science-program

Københavns Universitet har indledt jagten på den programdirektør, der skal stå i spidsen for innovationsprogrammet Spark Denmark, som Novo Nordisk Fonden forleden kastede 44 mio. kr. efter for at bringe flere akademiske projekter indenfor farma, medico, sundhedsteknologi og industriel biotek til markedet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier