GN frygter ikke konkurrenterne trods stor WDH-lancering

Alle var begejstrerede efter, at William Demants Oticon i går nat løftede sløret for sit nye produkt, men hos GN Resound tager man udspillet fra konkurrenten helt roligt.
Foto: GN Resound, PR
Foto: GN Resound, PR
AF RITZAU FINANS OG LOUISE WENDT JENSEN

William Demant Holdings hovedbrand inden for høreapparater, Oticon, løftede natten til torsdag dansk tid sløret for flere detaljer for sin kommende lancering af et høreapparat fra den helt nye produktplatform, Velox.

Oticon selv kalder det nye høreapparat - Oticon Opn - for et paradigmeskift i industrien, fordi der i stedet for retningsbestemt hørelse fokuseres på at åbne op for alle lydkilder hos de hørehæmmede, hvilket skal give en mere korrekt oplevelse af virkeligheden.

Samtidig er det nye apparat krydret med forbindelsesmuligheder gennem 2,4 GHz og direkte forbindelse til internettet, hvor GN Resound ellers en årrække synes at have været foran rivalerne.

Konkurrenterne følges nøje

Alligevel frygter GN Resound ikke at blive overhalet inden om af den danske rival, selv om selskabet endnu ikke har løftet sløret for, hvornår dets femte generation af høreapparater baseret på 2,4 GHz-teknologi bliver sendt på markedet.

"Den standard, som vi satte i 2010, er siden blevet fulgt af vores konkurrenter. Det har taget dem nogle år at komme efter, og vi ved nu, at de stadig ikke er i nærheden af os," sagde topchefen for GN Resound, Anders Hedegaard, således på en præsentation ved AAA-messen i Phoenix torsdag aften dansk tid.

Han erkender dog, at store produktlanceringer fra rivalerne, herunder William Demant Holding, altid skal følges nøje og skærpe fokus på selv at gøre det endnu bedre.

"Konkurrenter presser altid og skærper opmærksomheden på ens forretning. Det gør alle vores konkurrenter. Vi har kendt til, hvad de kommer med af produkter, men vi mener, at vi med en fuld familie af produkter, et bredt sortiment og mange års lederskab står rigtig stærkt på markedet," siger Anders Hedegaard i et interview med Ritzau Finans.

"Vi har ikke hørt noget nyt i denne uge, der ændrer vores tro på, at vi står rigtig stærkt på markedet," fortsætter han.

Fokus på åben hørelse længe

Han påpeger, at en mere åben og naturlig form for høreoplevelse længe har været en del af GN Resounds produkter og ser derfor ikke store nyheder i tiltagene fra Oticon.

"Vi lancerede det, der hedder binaural directionability og spatial sense, som er en naturlig form for hørelse, for nogle år siden, og det har vi haft særlig stor succes med i Resound Linx2. Så vi er enige med Oticon om, at den traditionelle retningsbestemte ikke er god nok," siger Anders Hedegaard til Ritzau Finans.

"Man er nødt til at skabe en naturlig hørelse, og det har vi gjort. Vi brander det under det, vi kalder for Surround Sound by Resound, og der har ikke været noget nyt under solen her på AAA-messen. Det er netop det, vi har klaret os rigtig godt med," fortsætter han.

GN Resound ville fortsat ikke afsløre, hvornår selskabets femte generation af 2,4 GHz-apparater bliver lanceret på torsdagens præsentation i Phoenix.

Det kan ske i den resterende del af 2016 eller i 2017, lød meldingen, selv om det tidligere har været kraftigt indikeret, at den nye platform ville blive lanceret i år.

Fuld produktfamilie

Til gengæld har GN Resound planer om at lancere en fuld produktfamilie med alle formfaktorer, når de nye produkter er klar, mens Oticon i første omgang begrænser sin lancering til en formfaktor og prisklasse - men dog den mest anvendte formfaktor på globalt plan.

Og på den måde vurderer Anders Hedegaard, at GN Resound fortsat vil være fuldt på omgangshøjde, selv om selskabets nye produkter måske kommer på markedet senere end nogle af konkurrenternes.

Han hæfter sig ved, at man hos GN efterhånden har stor erfaring med at lancere 2,4 GHz-produkter, hvorfor der ikke er helt så mange udfordringer ved at lancere en komplet familie, som tilfældet kan være andre steder.

"Vi finder det naturligt, at vi kommer med fuld familie, når vi kommer med et produkt, der kan så mange nye ting, som vores næste produkt kan. Vi har også teknologien til at gøre det," siger Anders Hedegaard.

"Vores plan er, at den femte generation skal komme i en fuld familie. Vi har ikke de tekniske begrænsninger, som vores konkurrenter har," fortsætter GN Resound-topchefen.

Kamp om VA-kanal

GN Resound har haft kæmpe succes med salget af høreapparat til den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner og deres familier, gennem de seneste år.

Og ambitionerne er fortsat store, selv om GN Resound over de seneste to år har løftet sin markedsandel hos VA til 20 pct. fra omkring 8 pct. Derfor kunne man antage, at de øvrige rivaler begynder at forsvare deres andele mere aggressivt. Men GN håber fortsat på mere fremgang.

I sidste uge indikerede verdens største høreapparatproducent, schweiziske Sonova, der er markedsleder i VA, men som har tabt terræn til blandt andet GN over de seneste år, at man ikke agter at afgive flere andele i kanalen.

Og hos den danske konkurrent Oticon er man slet ikke tilfreds med sin position - en markedsandel på et stykke under 10 pct. - noget, som selskabet håber at det nye produkt, Oticon Opn, kan hjælpe med at ændre på.

Hos VA er der to vinduer i løbet af året, hvor man kan indføje nye produkter i sin kontrakt - 1. maj og 1. november. Men Oticons lancering af Opn mod slutningen af andet kvartal positionerer selskabet sig til at kunne komme ind i VA med dem 1. november.

Kan skabe pres

GN Resound har derimod endnu ikke afsløret, hvornår dets nye trådløse produkter rammer markedet, og det kan måske give Oticon en fordel i konkurrencen med GN.

"De to vinduer i VA er der stor bevågenhed omkring. Dem vil man ramme. De to vinduer giver pres, og vi er meget opmærksomme på det. Vi gør, hvad vi kan for at nå de to vinduer" siger Anders Hedegaard.

GN Resound opnåede selv sidste år en klar fordel i konkurrencen med Oticon, da selskabet fik sine nye produkter til svært hørehæmmede ind hos VA per 1. november, mens Oticon - grundet en senere lancering - måtte vente til 1. maj med at få sine nye produkter i den kategori føjet til kontrakten.

Men Anders Hedegaard påpeger, at GN Resound ikke har tænkt sig at lægge sig ned i konkurrencen med den danske rival og de øvrige konkurrenter.

"Vi har 20 pct. markedsandel nu, så i princippet har vi 80 pct. tilbage at slås om, og vores ambition holder ikke op," lyder det fra topchefen.

Super power-produkt

Netop det faktum, at GN Resound sidste år kom foran Oticon i konkurrencen i VA med lanceringen af Resound Enzo2 for svært hørehæmmede - et såkaldt super power-produkt - har ellers betydet meget for selskabets samlede fremgang i kanalen.

"Vi har i dag 50 pct. markedsandel i VA med vores super power. Super power er i industrien lidt, hvad Formel 1 er for motorsporten. Det er bare et sted, man skal være. Der har vi men Enzo fået etableret et så stærkt produkt, at det bliver revet ned fra hylderne," siger Anders Hedegaard.

Finanshus: Produkt overgår de flestes forventninger

Produktnyhed sender William Demant til tops

Demants Oticon åbner for "paradigmeskift" i industrien 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også