Amplifon forbereder stort amerikansk udbud

Amplifon er i gang med at indsamle tilbud til en kontrakt, som snart skal genforhandles. Det kan åbne muligheder for de danske høreapparatproducenter GN Resound og William Demant.
AF RITZAU FINANS

Den italienske høreapparatdistributør Amplifon er i gang med at indsamle tilbud til et stort udbud i USA, som forfalder næste år.

Der er tale om en femårig kontrakt til Miracle Ear-kæden i USA, som Amplifon ejer. Som det er nu, sidder tyske Siemens på kontrakten, som altså skal genforhandles snarest. En beslutning om den nye aftale bliver taget i løbet af de kommende måneder, oplyser Amplifon til Ritzau Finans.

Det kan dermed være en mulighed for de danske høreapparatproducenter, GN Resound og William Demant Holding, men der skal formentlig en del til for at vippe Siemens af pinden.

"Nu arbejder vi på at forny kontrakten. Vi er i gang, og for et par uger siden sendte vi anmodninger om tilbud. Nu samler vi svarene fra leverandørerne, og inden for de kommende måneder tager vi beslutningen," siger Franco Moscetti, der er administrerende direktør hos Amplifon, i et interview med Ritzau Finans.

Vil spare penge

"Hvis vi skifter leverandør, er vi dog nødt til at skifte it-systemer og de folk, der træner vores personale, og så videre. Min mission er selvfølgelig at spare penge. Jeg skal overveje det, fordi et skifte betyder yderligere omkostninger. Hvis differencen på det bedste bud fra Siemens og de bedste bud fra de øvrige leverandører er lille, skifter jeg ikke. Omkostningsbesparelsen vil så være den samme, som jeg skal bruge på at skifte systemer. Hvis differencen omvendt er 15 pct., kan jeg spare en masse penge," fortsætter han.

Ud over Miracle Ear-aftalen har Amplifon en anden stor og langvarig udbudskontrakt i Europa, som GN Resound for tiden sidder på. Den er blandt andet kommet i stand efter flere handler mellem Amplifon og GN gennem årene. Eksempelvis købte Amplifon i 2009 den belgiske distributør Dialogue af GN Resound, mens det endnu tidligere erhvervede GN's andel på 25 pct. i britiske Ultravox.

"GN's intention var i de tilfælde ikke at få en høj pris, men i stedet at vinde en langvarig aftale," siger Franco Moscetti.

Ud over de store leverandøraftaler opererer Amplifon med en stribe mindre, der forhandles fra år til år.

I USA ejer det italienske selskab Miracle Ear-kæden, der har mere end 1200 butikker i landet. På globalt plan er Amplifon at finde i mere end 20 lande.

 Amplifon: Mærkelig strategi fra Sonova 

 Privat høreapparatmarked i USA dykkede i august 

 Amplifon løftede bundlinjen markant i første halvår 

 Amplifon klar til opkøb for 250 mio. euro 

 Amplifon jagter topplacering i Tyskland 

 Danske høre-giganter i globalt markedsopgør 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også