Sonova: Kontraktloft har kostet millioner i omsætning

En mindre detalje har ifølge direktør fra høreapparatproducenten Sonova kostet et markant millionbeløb på et væsentligt amerikansk marked.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
Af Ritzau Finans

Schweiziske Sonova har indtil nu haft et vanskeligt 2014 på det amerikanske marked, blandt andet på grund af en nedgang i salget i den offentlige VA-kanal (Veterans Administration, red.).

Det skyldes både lanceringen af Made for iPhone-produkter fra både GN Resound og Starkey, men også formalitet i Sonovas kontrakt med VA, som udløber inden for kort tid. Her har der nemlig været fastsat et loft i salget på 500 mio. dollar, som den schweiziske høreapparatproducent nu er stødt på.

Dermed er Sonova blevet det, som selskabet selv kalder "offer for egen succes".

"Vi har tabt en smule i VA, fordi loftet på kontrakten blev nået. Vi var derfor nødt til at flytte noget af salget til Unitron-brandet, som var på en selvstændig kontrakt," forklarer Paul Thompson, der er Sonovas salgsdirektør for Nord- og Mellemamerika, i forbindelse med selskabets kapitalmarkedsdag i hovedkvarteret i Stäfa tirsdag.

Ifølge selskabets egne estimater har finurligheden kostet Sonova omkring 15-20 mio. dollar i omsætning i 2014.

Loftet i den nye aftale med VA, der træder i kraft snarligt, er ifølge Sonova på 1,5 mia. dollar.

 Sonova: Made for iPhone har kostet i USA 

 GN Resound tager markedsandele fra Sonova i USA

 Høreapparatsmarkedet i USA er vokset

 Nu jagter Widex markedsandele i USA 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også