Oticon giver Widex og GN baghjul

Oticon, en del af høreapparatkoncernen William Demant, er de danske konkurrenter Widex og GN ReSound overlegne på flere parametre, viser analyse.

Danskerne har langt større kendskab til det William Demant Holding-ejede Oticon, end hvad tilfældet er med konkurrenterne Widex og GN ReSound. Det fremgår af Patientanalysen 2013, der for MedWatch er foretaget i Medico INSIGHT+, et af Nordens største internetpaneler med registrering af lidelser fra over 300.000 personer.

Klar størst kendskab

Kigger man nærmere på analysens resultater, så fremgår det, at 74 pct. af de adspurgte personer kender til Oticon, mens det selvsamme tal blot ligger på henholdsvis 38 pct. for Widex og 36 pct. for GN ReSound.

Sidstnævnte er måske i højere grad offentligt kendt for at være en del af GN Store Nord, hvorfor kendskabet måske havde været større, hvis der var blevet spurgt til, hvorvidt de adspurgte havde kendskab til GN Store Nord. Omvendt kan man hævde, at det samme burde gøre sig gældende for Oticon/William Demant.

Mere bekymrende må det imidlertid være, når man kigger nærmere på svarene fra de personer, der lider af høretab. Her kender mere end 90 pct. nemlig til Oticon, mens det tal blot lige sniger sig over 50 pct. for både Widex og GN ReSound.

Overvejende positivt

Fælles for de tre selskaber er det dog, at de folk der er i stand til at vurdere, hvorvidt de overvejende tænker positivt eller negativt om selskabet, at langt størstedelen af de adspurgte er positivt indstillet over for de tre høreapparatproducenter.

Analysechef René Frederiksen, Medico INSIGHT+, siger i en kommentar til de svar:

”GN ReSound savner både kendskab og anseelse, men nyder pæne værdier i deres primære målgrupper – ældre og mænd.” Nogenlunde samme melding kommer, når det handler om vurderingen af Widex.

Anderledes stærkt forholder det sig, når det handler om, hvem der kan tage kampen op med Novo Nordisk som hele 97 pct. af de adspurgte kender. Du kan læse mere om det generelle kendskab til 13 selskaber her:

 Hvem er Sanofi? 

Om Oticon skriver René Frederiksen således:

”Oticon er sammen med Coloplast og Lundbeck førsteudfordrer til Novo Nordisk. Blandt udfordrerne har Oticon dog de bedste forudsætninger for vækst i mærkeværdi, idet deres anseelse er højest.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også