Analytiker: Viste GN fremtiden for tidligt?

Midt i al euforien over at have præsenteret verdens første Made for iPhone-høreapparat er det meget vigtigt, at GN Resound også fortsat fokuserer på den audiologiske del af selskabets produkter.
Foto: GN Store Nord / PR
Foto: GN Store Nord / PR
Af Ritzau Finans

Sådan lyder vurderingen fra Morten Imsgard, der er GN-analytiker hos Sydbank, efter onsdagens præsentation af Resound Linx. Og der var flere indikationer i præsentationen, der vakte optimisme på den konto.

"Umiddelbart præsenterede GN nogenlunde det, der var ventet i forvejen. Jeg hæfter mig mest ved de plancher, der fortalte, at GN i uafhængige test bliver vurderet vældig højt i audiologiske prøver. Høreapparatproduktion handler om at afhjælpe et problem hos brugerne, og det er meget vigtigt at holde fast i," siger Morten Imsgard til Ritzau Finans.

"De ekstra tilslutningsmuligheder er kun interessant, hvis det, der er nedenunder, er i orden. Det er et salgsmæssigt krydderi, men kun hvis de audiologiske kvaliteter er til stede, og det ser det ud til, at de er. Det hele bygger på, at man laver gode høreapparater. De selskaber, der glemmer deres primære dna - at lave apparaterne - kommer ikke til at overleve på længere sigt."

Krydderi

En klar del af det markedsføringsmæssige "krydderi", som Made for iPhone-høreapparatet Linx tilbyder, er, at audiologerne nu kan lave direkte demonstrationer for brugerne i butikkerne.

"Det kan måske være med til at vinde nye kunder over til GN, for det er et meget interessant salgsargument," siger Morten Imsgard, der samtidig pointerer, at Resound Linx har potentiale til at skabe ekstra indtjening for GN Resound, fordi omkostningerne ved fremstillingen er de samme som for Verso, mens prisen bliver højere.

Fremtiden

Eneste rigtig store skepsis omkring lanceringen af Resound Linx knytter sig til timingen. Traditionelt er den klart største kundegruppe for høreapparatmarkedet nemlig ældre mennesker. Men det rigtig gode spørgsmål er, hvor mange af dem, der er klar til at tage det teknologiske spring til et Made for iPhone-høreapparat.

"Hvor interessant er det for aldersgruppen 65-70 år på nuværende tidspunkt? GN siger, at det her er fremtiden for høreapparater, og det har de også ret i, tror jeg. Men spørgsmålet er, om de fik præsenteret fremtiden lige lidt for tidligt," siger Morten Imsgard.

 Made for iPhone-høreapparat lanceres allerede i år

 Høreapparater der kan "snakke" med iPhones på vej 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også