Coloplast udnytter russisk marked i opbrud

Coloplast øjner en gylden mulighed for at sætte produktstandarden på det voksende russiske marked, og det skal blandt andet ske igennem rådgivning af patienter og uddannelse af sundhedspersonale og læger.
Det skriver Børsen.
”Vi tager nu næste skridt i Rusland. Vi investerer endnu mere i at få vækst her,” siger Christian Husegaard, der er direktør for Central- og Østeuropa i Coloplast, til Børsen.
Indtil videre er det hovedsageligt selskabets produkter til stomipatienter, der er i høj kurs.
Myndighedernes rolle
Medicovirksomheden har valgt at anlægge en meget offensiv kurs over for de russiske myndigheder, hvor man aktivt forsøger at være med til at påvirke beslutningsprocesserne om både nye standarder og processer. Det russiske medicomarked er underlagt store offentlige udbudsrunder, og det kan give vanskeligheder, fortæller Christian Husegaard:
”Det bedste værn mod uetiske krav og alle mulige former for direkte og indirekte korruption, man kan blive udsat for, er, at der er høje produktstandarder i markedet. Det gør det sværere at blive afvist fra at deltage i en udbudsrunde.
Coloplast åbnede tilbage i 2004 et repræsentationskontor, mens der først tilbage i 2008 blev etableret et egentligt datterselskab. Selskabet har på nuværende tidspunkt en årlig omsætning på mellem 200 og 300 mio. kr.
Relaterede artikler:
Coloplast afviser trussel fra rivals oprustning
For abonnenter
Topchef: Coloplast-retssager kan tage seks år
For abonnenter