Danskerne tager klart afstand fra bryst-kampagne

De fleste danskere mener ikke, at det er i orden, at et privathospital, med en app til smartphones/tablets og facebook-kampagne, markedsfører brystoperationer over for yngre piger. Det viser dugfrisk undersøgelse. Aleris afviser en direkte sammenhæng med hospitalets kampagne.

Privathospitalet Aleris-Hamlet Hospitaler tog i den grad fejl, hvis hospitalets strategi med en bryst-app var at vække positiv opmærksomhed hos danskerne.

Ikke alene var der verbale bølle-bank fra forskere og sundhedsministeren. Langt de fleste danskere tager nemlig også afstand fra en kampagne af den karakter, og mere end halvdelen af danskerne mener ”slet ikke”, at det er i orden, at ”et privathospital, med en app til smartphones/tablets og facebook-kampagne, markedsfører brystoperationer over for yngre piger.”

Det viser en undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har gennemført for MedWatch. Der er i alt gennemført 1006 CAWI-interview, dvs. en internet-undersøgelse, med danskere i alderen 18-74 år, i perioden 25. - 29. april 2013.

62 procent af de adspurgte svarer, at de "slet ikke" synes, at det er i orden, mens 19 procent mener, at en sådan kampagne ”i mindre grad” er ok. Kun fire procent synes ”i høj grad” eller ”i meget høj grad”, at app'en er i orden.

Minister negativ

Dermed er der i høj grad også pilen nedad fra befolkningen til en kampagne ala den, som Aleris har kørt. En kampagne, hvorom sundhedsminister Astrid Krag (SF)  ifølge Ritzau skrev på Facebook, da appén blev lanceret i sidste uge:

”Undskyld mig, hvad er det her?”

Ministeren tilføjede, at ”brystforstørrende og kosmetiske operationer er en alvorlig affære, som det kan være svært at gennemskue konsekvenserne af i en meget ung alder.”

Trak app tilbage

Reaktionen fra privathospitalet udeblev ikke, og hospitalet måtte sende en pressemeddelelse ud dagen efter lanceringen:

"Aleris-Hamlet Hospitaler lancerede i mandags en app, der viser, hvordan man vil se ud med større bryster. Den omstridte app, som er blevet hentet mere end 10.000 gange, trækkes nu tilbage som resultat af de seneste dages reaktioner," skriver hospitalet.

Nis Alstrup, administrerende direktør for Aleris-Hamlet Hospitaler, kalder app’en "en gimmick i en større kampagne, der skal sætte fokus på, hvor vigtig grundig overvejelse, god rådgivning og høj kvalitet er i forbindelse med brystforstørrende operationer."

Kampagnens primære element – Facebook-siden Brystakademiet – fortsætter som hidtil, oplyser ledelsen.

Kvinder og ældre mest negative

Et lidt tættere kig på tallene fra YouGov viser, at det især er kvinder, der tager markant afstand fra offensiven. Således mener 70 pct. af kvinderne, at det ”slet ikke” e r i orden. 55 procent af mændene deler den holdning.

Også aldersmæssigt er der en markant forskel. 79 procent af danskere på 55 år eller derover finder det ”slet ikke” i orden. Når det drejer sig om de 18-34-årige gælder det 42 procent.

Aleris afviser direkte sammenhæng

Marketingchef Annemette Nielsen, Aleris, tager afstand fra at kæde undersøgelsen sammen med Aleris´image:

"Man kan på den måde ikke konkludere at vores image er skadet på baggrund af denne undersøgelse. Så skulle man have spurgt om kendskab til den specifikke kampagne og derefter spurgt ind til om respondenterne forbandt kampagnen negativt eller positivt til vores brand, hvilket er en helt anden metode" siger Annemette Nielsen og tilføjer:

"Som det fremstår i jeres nyhed, har respondenterne i undersøgelsen kun skulle forhold sig enig eller uenig til et udsagn, som I har konstrueret.:

”Synes du, at det er i orden, at ”et privathospital, med en app til smartphones/tablets og facebook-kampagne, markedsfører brystoperationer over for yngre piger?"

"Det overlader respondenter til en fremstilling af kampagnen, som I har konstrueret, og det er ikke en gang sikkert, at de forbinder dette udsagn til den specifikke kampagne, hvis de ikke kender til den.

Det er således ikke en undersøgelse, som viser noget om respondenternes egen forståelse af kampagnen eller holdning til vores virksomhed. Kun deres holdning til denne konstruerede formulering. Vi er for øvrigt slet ikke enig i denne fremstilling af kampagnen gennem dette spørgsmål. Vi mener f.eks. ikke kampagnen henvender sig til yngre piger, men i stedet til yngre kvinder. "

Hun hæfter sig også ved, at undersøgelsen er blevet udført fra d. 25. – 29. april, efter app’en var trukket tilbage, "så mange af respondenterne har sikkert ikke prøvet app’en, hvilket ikke har givet målgruppen mulighed for at prøve App’en i forbindelse med undersøgelsen. "

Mange positive tilkendegivelser

Aleris vil ikke udtale sig om, hvorvidt hospitalet tror at kampagnen har påvirket firmaets image, da de ikke "har data som sagligt underbygger en udtalelse."

"Men vi er glade for, at vi har fået rigtig mange positive tilkendegivelser fra kvinder i målgruppen, som benytter vores brystakademi på Facebook til at finde nyttig information om brystoperationer," understreger hun.

Privathospital trækker brystapp

Privathospitals bryst-app forarger

Prøv MedWatch gratis og uforpligtende i 40 dage, og modtag samtidig vores gratis nyhedsbrev to gange dagligt. 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også