WDH-dir: Satser på omsætningsvækst på i 2013

Det var ikke godt nok i år, men næste år bliver bedre, lyder det fra topdirektøren i William Demant. Læs her, hvor meget bedre det bliver.
Foto: Niels Hougaard / Jyllands-Posten
Foto: Niels Hougaard / Jyllands-Posten
Ritzau Finans

Toplinjevækst er et nøgleord hos høreapparatproducenten William Demant Holding, der også i 2013 venter at hente nye markedsandele ved at vokse mere på toplinjeniveau, end markedet gør.

Selskabet venter at vokse 3-5 pct.point mere end markedet på omsætningen i 2013, og dermed afhænger den reelle organiske vækst af, hvordan markedet klarer sig i indeværende år. Alligevel kan det være svært at sige præcist, hvor meget omsætningen kommer til at vokse i 2013, lyder meldingen fra Niels Jacobsen, administrerende direktør hos William Demant Holding.

"Det er meget svært at sige, for når man er så stor, som vi er (omkring en fjerdedel af det samlede marked, red.), kan man ikke se bort fra, hvordan markedet udvikler sig. Derfor synes vi, at det er mere reelt, at give forventninger i forhold til markedsvæksten. Med de nuværende udsigter vil det svare til, at vi vokser med et markedsandelspoint i 2013," siger Niels Jacobsen til Ritzau Finans.

Sammenholder man omsætningsforventningerne med William Demants forventning om en svag positiv markedsvækst, kommer man dog lidt tættere på et reelt vækstmål.

"Vi forventer et fladt til svagt positivt marked i 2013 med fortsat stykvækst, men pres på lavprisprodukter i visse lande og mikset med en række nye produkter i højprissegmentet," siger Niels Jacobsen.

Svarer det så til en omsætningsvækst på omkring 5-7 pct.?

"Hvis udsigterne holder vand, vil det ramme omkring det niveau, ja," siger direktøren.

Til sammenligning ventede analytikerne inden regnskabet en vækst i omsætningen til 9328 mio. kr. i 2013 - svarende til en omsætningsvækst på 9 pct. fra de 8555 mio. kr., som William Demant solgte for i 2012. Det viser et estimat indsamlet af SME Direkt for Ritzau Finans.

En af de ting, der skal hjælpe William Demant på vej med ny toplinjevækst er selskabets nye højprisprodukt, Oticon Alta, der blev sendt på markedet i januar. Og indtil nu er der grund til at være fortrøstningsfulde på det punkt.

"Vi har fået relativt få tilbagemeldinger indtil nu, men de har været meget positive. Vores introduktionsforløb er gået rigtig godt, og vi har en betydelig entusiasme om, at udrulningen af Alta går godt. Vi skal længere hen, før vi får solide reaktioner, men fornemmelsen er god,! siger Niels Jacobsen til Ritzau Finans.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også