Coloplast holder fast i sårpleje

Udviklingen i sårplejeforretningen er fortsat ikke tilfredsstillende, men adm. direktør Lars Rasmussen har stadig forventninger om et løft.
Foto: Jyllandsposten
Foto: Jyllandsposten
Af Ritzau Finans

Efter flere år med stagnation skrumpede Coloplasts sårplejeforretning i første kvartal med 4 pct. organisk målt på omsætningen. Det betegnes af Coloplast som "ikke tilfredsstillende". Hvornår udviklingen vender, ønsker Coloplast-topchef Lars Rasmussen til gengæld ikke at spå om, blot at den vil gøre det.

"Det er marked, hvor vi desværre er meget eksponeret mod udviklingen i Europa. Her går det ikke særligt godt, når det kommer til sårpleje, og vi kan se, at vores konkurrenter også lider. Så det handler om, at vi får bedre fodfæste uden for Europa. Det er det, der skal trække vores vækst op," siger Lars Rasmussen til Ritzau Finans.

Han peger på, at Coloplast tjener ganske gode penge i sårplejeforretningen, og derfor også gerne ser, at toplinjen snart vokser.

"Vi investerer blandt andet meget i emerging markets, også inden for sårpleje. Vi forventer, at det kommer til at løfte det på et tidspunkt," siger Lars Rasmussen.

Hos Sydbank betegner analytiker Søren Løntoft Hansen sårplejeforretningen som en meget tung klods om benet for Coloplast. Selskabet har en målsætning om på sigt at lægge endnu større afstand til markedsvæksten, men det er udfordrende, når et af forretningsområderne ikke vokser.

 Coloplast-chef: Vi leverer varen

 Sydbank: Forvænt marked straffer lidt svagt regnskab

 Analytiker: Coloplast skuffer marginalt

 Coloplast med endnu en imponerende overskudsgrad 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også