Coloplast-chef: Vi leverer varen

Svingende udbud i forhold til samme kvartal sidste år og en opstartstid inden man ser effekterne af indsatsen på emerging markets forklarer ifølge Coloplasts adm. direktør Lars Rasmussen udviklingen i første kvartal.
Foto: Coloplast/PR
Foto: Coloplast/PR
Af Ritzau Finans

Der hersker tilfredshed i Coloplast med udviklingen i første kvartal. De overordnede resultater er på linje med ledelsens forventninger, og betegnes som tilfredsstillende. I de dele af Coloplast, hvor administrerende direktør Lars Rasmussen gerne havde set en bedre udvikling, er der samtidig gode forklaringer på, hvorfor det ikke helt gik, som han havde håbet.

"Jeg synes, at vi for det første leverer et rigtigt godt resultat. For det andet synes jeg, at vores kroniske forretning går godt," siger Lars Rasmussen og uddyber:

"Vi kan godt mærke i stomiforretningen, at vi havde en meget stor tender i Moskva, som vi vandt sidste år. Den ligger så i andet halvår i år. Vi kan også godt mærke, at vi inden for kontinensforretningen har nogle katetre, vi ikke har solgt helt så mange af i USA. Men ser jeg samlet på det, så kører USA og Europa bedre end for et år siden, mens emerging markets ligger lidt svagere til end for et år siden, og overordnet synes jeg, at det er helt på linje med, hvad man kan forvente."

På aktiemarkedet straffes regnskabet imidlertid med et fald på 3 pct. til 283,9 kr.

Det forklarer Sydbank-analytiker Søren Løntoft Hansen med, at aktiekursen er kørt kraftigt op i de seneste år, og derfor er der ikke råd til et regnskab, som han betegner som værende på det jævne.

På toplinjen skuffede Coloplast marginalt i forhold til analytikerforventningerne. Omsætningen blev 2865 mio. kr. mod ventet 2878 mio. kr.

Selv betegner Coloplast den organiske vækst på 9 pct. i "øvrige markeder" som Brasilien, Kina og Rusland som ikke-tilfredsstillende. Udviklingen er dog ikke bekymrende, forklarer Lars Rasmussen.

"Nej, det synes jeg ikke. Emerging markets består meget af tenders eller udbud, som man leverer ind til. Derfor er det i sin natur svingende. Der, hvor man måske godt kan have behov for at få snakket lidt med markedet, er, at der er mange, som tror, at når vi i juni sidste år sagde, at nu begynder vi at investere i vækst i emerging markets, så er det også noget, man vil kunne se allerede nu. Men sådan fungerer det ikke, forklarer Lars Rasmussen" og tilføjer:

"Når vi etablerer os i et nyt land, så skal vi først have lov til at drive forretning, have registreret vores produkter, og så begynder vi at sælge. Så det er noget, der kommer over tid. Men vores investeringer i emerging markets er væsentligt højere end samme tidspunkt sidste år. Det er antallet af ansatte også. Så det skal nok komme."

Langsigtet skal væksten på emerging markets væsentligt højere op, end den er nu. Hvor meget ønsker Lars Rasmussen dog ikke at kommentere.

I Kina, hvor Coloplasts vækst i første kvartal var lavere end i tidligere kvartaler, skyldtes det ifølge Lars Rasmussen alene "distributørudsving".

 Sydbank: Forvænt marked straffer lidt svagt regnskab

 Analytiker: Coloplast skuffer marginalt

 Coloplast ansætter ny F&U-ansvarlig

 Coloplast med endnu en imponerende overskudsgrad 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også