Optakt: Væksttempo i Coloplast under lup

Der er udsigt til et stærkt regnskab præget af vækst i såvel omsætning som indtjening, når Coloplast gør status for første kvartal
Foto: Mik Eskestad / Jyllands-Posten
Foto: Mik Eskestad / Jyllands-Posten
Ritzau Finans

Sammenligningstallene for samme periode sidste år er tilforladelige og sammen med stærk valutamedvind giver det grobund for ganske stor fremgang i kroner, når Coloplasts regnskab for første kvartal i det forskudte regnskabsår rammer offentligheden onsdag.

Ti analytikere, som SME Direkt har talt med op til regnskabet, venter en stigning i omsætningen på 8,4 pct. til 2878 mio. kr. samt en stigning i driftsresultatet på imponerende 29 pct. til 897 mio. kr. Overskudsgraden ventes forbedret med 5 pct.point til 31,1 pct.

Der ventes med andre ord ikke megen slinger i valsen, når det kommer til Coloplasts indledning på 2012/13. Medicokoncernen har stillet en organisk vækst på 6-7 pct. samt en EBIT-margin på 31-32 pct. i udsigt, og første kvartal hører til de små.

"Hvis vi kan komme op i intervallet 31-32 pct. målt på EBIT-marginen allerede i første kvartal, vil det være ret flot. For første kvartal er typisk et lidt svagt kvartal for Coloplast af sæsonmæssige årsager. Så starter året i det interval, så er de startet godt," vurderer analysechef i SEB Enskilda Niels Granholm Leth over for Ritzau Finans.

Mildt klima hjælper

Den tyske bank Berenberg Bank skriver i sin optakt til kvartalsregnskabet, at Coloplast er begunstiget af et mildt klima både konkurrencemæssigt og tilskudsmæssigt.

"Koncernmarginerne er fortsat høje, men vil formentlig blive endnu højere i de kommende år, og medføre væsentlige pengestrømme," skriver Berenberg analytiker, Scott Bardo.

Han ser dog risiko for, at nye konkurrenter vil have en bid af de høje marginer i Coloplasts kroniske forretning. En joker i den forbindelse kan blive den svenske sårplejekoncern Mölnlycke, som ifølge Scott Bardo formentlig pønser på at entrere stomimarkedet. Den 20. december offentliggjorde det amerikanske patentkontor således en ansøgning fra Mölnlycke på et nyt stomiprodukt.

Svært at komme ind

Niels Granholm Leth fra SEB Enskilda ser dog store barrierer for mulige udfordrere.

"Der har været flere, som har forsøgt sig, men det har været med begrænset succes. Det virker som om, at de tre store spillere på stomimarkedet i dag, Coloplast, Convatec og Hollister, har så stor magt og så store skalafordele, at det er svært for andre at komme ind på markedet og få produktionsomkostningerne langt nok ned, fordi de tre spillere nærmest deler verdensmarkedet. Men man skal aldrig sige aldrig, og Mölnlycke er et godt selskab, som har gjort det godt i sårplejemarkedet, siger Niels Granholm Leth.

Selv tog Coloplast i starten af januar et vigtigt skridt mod større markedsandele på stomimarkedet i USA med underskrivelsen af en treårige aftale med indkøbsforeningen Novation. Aftalen giver Coloplast adgang til 2500 hospitaler, hvilket næsten fordobler det danske medicoselskabs dækning i landet til omkring 80 pct. af stomimarkedet. Det er ikke en aftale, der får indflydelse på udviklingen i første kvartal, men fremadrettet er den vigtig.

"Det er jo andre etablerede markeder uden for Europa og emerging markets, som skal trække væksten i fremtiden. Ledelsen har en ambition om at øge den organiske vækst i fremtiden i forhold til de ca. 6 pct., Coloplast har ligget på i de senere år. Og med 75 pct. af omsætningen i Europa, som halter lidt vækstmæssigt, så er det klart, at der virkelig skal ske noget. Så det bliver ikke mindst det, vi holder øjnene stift rettede mod,! siger Niels Granholm Leth.

Varslet investeringer

SME Direkts analytikerestimater indikerer umiddelbart, at det bliver svært for Coloplast at løfte omsætningsvæksten meget over de traditionelle 6 pct. på koncernniveau. For 2012/13 venter analytikerne en omsætningsfremgang på 6,6 pct., og for de efterfølgende to regnskabsår er konsensus 6,4 pct. og 6,2 pct.

For at hjælpe udviklingen på vej har Coloplast varslet investeringer i vækst for 1 mia. kr. over de kommende tre til fem år. Det første vækstinitiativ, som er meldt ud, er, at der er rekrutteret flere sælgere i Brasilien.

I 2011/12 opnåede Coloplast en omsætningsfremgang på 4 pct. til 7,4 mia. kr. i Europa. De etablerede markeder, eller developing markets, der blandt andet tæller USA voksede med 7 pct. til 2,3 mia. kr., og øvrige markeder, der tæller vækstmarkeder som Kina, Rusland og Brasilien, gik frem med 13 pct. til godt 1,3 mia. kr.

Analytiker-estimat er for Coloplasts regnskab for første kvartal af 2012/13:

Mio. kr.           Q1 12/13(e)     Q1 11/12       FY 12/13(e)       FY 13/14(e) 

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ 

Omsætning             2878              2654      11.755                12.480 

- Stomi                   1223               1127        4947                    5271 

- Kontinens             1029                 928        4137                    4484 

- Hud- og sårpleje      369                357        1546                    1586 

- Urologi                     265                242        1110                    1183 

Omsætningsvækst     8,4%              4,4%        6,6%               6,4% 

EBIT*                         897                758        3685                   3982 

EBIT-margin               31,1%           26,1%       31,2%             31,8% 

Res. før skat                847                650        3578                  3999 

Nettoresultat               628               484        2656                    2965 

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også