Optakt: Væksttempo i Coloplast under lup
![Foto: Mik Eskestad / Jyllands-Posten](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4861979.ece/ALTERNATES/schema-16_9/16401066%2520-%252007_12_2009%2520-%2520Coloplasts%2520fabrik%2520i%2520Esperg%25C3%25A6rde%2520-%2520ESKESTAD%2520MIK.jpg)
Sammenligningstallene for samme periode sidste år er tilforladelige og sammen med stærk valutamedvind giver det grobund for ganske stor fremgang i kroner, når Coloplasts regnskab for første kvartal i det forskudte regnskabsår rammer offentligheden onsdag.
Ti analytikere, som SME Direkt har talt med op til regnskabet, venter en stigning i omsætningen på 8,4 pct. til 2878 mio. kr. samt en stigning i driftsresultatet på imponerende 29 pct. til 897 mio. kr. Overskudsgraden ventes forbedret med 5 pct.point til 31,1 pct.
Der ventes med andre ord ikke megen slinger i valsen, når det kommer til Coloplasts indledning på 2012/13. Medicokoncernen har stillet en organisk vækst på 6-7 pct. samt en EBIT-margin på 31-32 pct. i udsigt, og første kvartal hører til de små.
"Hvis vi kan komme op i intervallet 31-32 pct. målt på EBIT-marginen allerede i første kvartal, vil det være ret flot. For første kvartal er typisk et lidt svagt kvartal for Coloplast af sæsonmæssige årsager. Så starter året i det interval, så er de startet godt," vurderer analysechef i SEB Enskilda Niels Granholm Leth over for Ritzau Finans.
Mildt klima hjælper
Den tyske bank Berenberg Bank skriver i sin optakt til kvartalsregnskabet, at Coloplast er begunstiget af et mildt klima både konkurrencemæssigt og tilskudsmæssigt.
"Koncernmarginerne er fortsat høje, men vil formentlig blive endnu højere i de kommende år, og medføre væsentlige pengestrømme," skriver Berenberg analytiker, Scott Bardo.
Han ser dog risiko for, at nye konkurrenter vil have en bid af de høje marginer i Coloplasts kroniske forretning. En joker i den forbindelse kan blive den svenske sårplejekoncern Mölnlycke, som ifølge Scott Bardo formentlig pønser på at entrere stomimarkedet. Den 20. december offentliggjorde det amerikanske patentkontor således en ansøgning fra Mölnlycke på et nyt stomiprodukt.
Svært at komme ind
Niels Granholm Leth fra SEB Enskilda ser dog store barrierer for mulige udfordrere.
"Der har været flere, som har forsøgt sig, men det har været med begrænset succes. Det virker som om, at de tre store spillere på stomimarkedet i dag, Coloplast, Convatec og Hollister, har så stor magt og så store skalafordele, at det er svært for andre at komme ind på markedet og få produktionsomkostningerne langt nok ned, fordi de tre spillere nærmest deler verdensmarkedet. Men man skal aldrig sige aldrig, og Mölnlycke er et godt selskab, som har gjort det godt i sårplejemarkedet, siger Niels Granholm Leth.
Selv tog Coloplast i starten af januar et vigtigt skridt mod større markedsandele på stomimarkedet i USA med underskrivelsen af en treårige aftale med indkøbsforeningen Novation. Aftalen giver Coloplast adgang til 2500 hospitaler, hvilket næsten fordobler det danske medicoselskabs dækning i landet til omkring 80 pct. af stomimarkedet. Det er ikke en aftale, der får indflydelse på udviklingen i første kvartal, men fremadrettet er den vigtig.
"Det er jo andre etablerede markeder uden for Europa og emerging markets, som skal trække væksten i fremtiden. Ledelsen har en ambition om at øge den organiske vækst i fremtiden i forhold til de ca. 6 pct., Coloplast har ligget på i de senere år. Og med 75 pct. af omsætningen i Europa, som halter lidt vækstmæssigt, så er det klart, at der virkelig skal ske noget. Så det bliver ikke mindst det, vi holder øjnene stift rettede mod,! siger Niels Granholm Leth.
Varslet investeringer
SME Direkts analytikerestimater indikerer umiddelbart, at det bliver svært for Coloplast at løfte omsætningsvæksten meget over de traditionelle 6 pct. på koncernniveau. For 2012/13 venter analytikerne en omsætningsfremgang på 6,6 pct., og for de efterfølgende to regnskabsår er konsensus 6,4 pct. og 6,2 pct.
For at hjælpe udviklingen på vej har Coloplast varslet investeringer i vækst for 1 mia. kr. over de kommende tre til fem år. Det første vækstinitiativ, som er meldt ud, er, at der er rekrutteret flere sælgere i Brasilien.
I 2011/12 opnåede Coloplast en omsætningsfremgang på 4 pct. til 7,4 mia. kr. i Europa. De etablerede markeder, eller developing markets, der blandt andet tæller USA voksede med 7 pct. til 2,3 mia. kr., og øvrige markeder, der tæller vækstmarkeder som Kina, Rusland og Brasilien, gik frem med 13 pct. til godt 1,3 mia. kr.
Analytiker-estimat er for Coloplasts regnskab for første kvartal af 2012/13:
#
Mio. kr. Q1 12/13(e) Q1 11/12 FY 12/13(e) FY 13/14(e)
Omsætning 2878 2654 11.755 12.480
- Stomi 1223 1127 4947 5271
- Kontinens 1029 928 4137 4484
- Hud- og sårpleje 369 357 1546 1586
- Urologi 265 242 1110 1183
Omsætningsvækst 8,4% 4,4% 6,6% 6,4%
EBIT* 897 758 3685 3982
EBIT-margin 31,1% 26,1% 31,2% 31,8%
Res. før skat 847 650 3578 3999
Nettoresultat 628 484 2656 2965