Analytiker: Aftalen er god, men ikke genial

Selv om Coloplast med Novation-aftalen har fået adgang til yderligere 2.500 amerikanske hospitaler, så mangler selskabet ifølge analytiker stadig at få bedre adgang til patienterne i distributionsleddet bagefter, før man kan se det i regnskaberne.
Foto: Coloplast / PR
Foto: Coloplast / PR
Af Ritzau Finans

Det er en god aftale, Coloplast har fået i hus med hospitalsindkøberen Novation, men den vigtigste del af markedet mangler stadig for det danske medicoselskab. Sådan lyder vurderingen fra Michael Friis Jørgensen, aktieanalytiker hos Alm. Brand Markets.

Novation, der er den største indkøbsorganisation i den amerikanske hospitalssektor, vil nu give Coloplast adgang til yderligere 2500 hospitaler i USA, hvilket næsten fordobler det danske medicoselskabs dækning i landet til omkring 80 pct. af markedet.

Det er ikke dårligt nyt, men det er ikke i hospitalerne, at der er flest penge at komme efter i USA, pointerer Michael Friis Jørgensen.

Mister patienter efter hospitalsleddet

"Det er ikke en uvæsentlig aftale, at deres produkter kommer mere ud til hospitalerne, men de mangler stadig at få bedre adgang til patienterne i distributionsleddet bagefter", siger analytikeren til Ritzau Finans og uddyber:

"Coloplasts styrke i Europa er, at de også er på hospitalerne, og der fortsætter patienterne ofte med de produkter, de er startet med der. I USA mister man patienterne, når de forlader hospitalerne, fordi det er nogle andre distributører, der står for den del af markedet."

Hospitalerne er et godt udstillingsvindue, men altså ikke nogen garanti for, at patienterne bliver ved med at være Coloplast-kunder.

Skal videre ud

"Det er Coloplasts store problem i USA, at de ikke er ordentligt til stede i distributørleddet, og derfor får de ikke så meget momentum og indtjening fra hospitalssektoren. De skal videre ud i næste led, før vi rigtigt kan se det i regnskaberne."

Coloplasts aftale med Novation løber til udgangen af 2015 og dækker stomiprodukterne Sensura og Sensura Mio.

Coloplast-aktien steg efter nyheden fra kurs 283,30 til 284,40 men er senere stabiliseret omkring 284 kr. ved 16.40-tiden. Holder den kurs hjem, sætter aktien lukkekursrekord for tredje dag i træk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også