Coloplast fastholder mål om at fordoble sårplejeforretningen – nu uden tidshorisont

Mens Coloplasts ledelse stadig har en ambition om at fordoble markedsandelen for sårplejeforretningen, så har ledelsen ikke længere nogen fast tidsfrist for, hvornår det skal ske, siger direktøren for den del af forretningen, Nicolai Buhl Andersen.
AF RITZAU FINANS

På trods af svære markedsvilkår og lavere vækstrater end ventet, tror medicokoncernen Coloplast fortsat på, at den kan fordoble sårplejeforretningens markedsandel og lønsomhed, men der er ikke længere en konkret tidshorisont.

Sådan lyder det fra Nicolai Buhl Andersen, der er direktør for forretningsområdet hos det danske selskab, efter at divisionen gennem flere kvartaler har præsenteret skuffende vækstrater på trods af fordoblingsmålet frem mod 2020/21, der blev offentliggjort for over to år siden.

"Vi skal i hvert fald bruge mindst to år mere, for vi er blevet ramt af to yderligere reformer i Grækenland, som vi ikke havde med i vores forventninger. Grækenland er et af vores større markeder, og det gør, at vi skal bruge mere tid på at nå den ambition," siger han til Ritzau Finans og tilføjer:

"Lige her og nu siger vi, at vi stadig tror på, at vi kan fordoble forretningen, men at sætte et konkret år på gør vi ikke."

Coloplast afholdt tirsdag i denne uge kapitalmarkedsdag, og her fortalte topchef Lars Rasmussen også, at væksten i sårplejeforretningen har været langsommere end ventet. Samtidig er lønsomheden i området ikke på niveau med de øvrige forretningsområder i koncernen.

"Der er ingen tvivl om, at en forbedring af lønsomheden går hånd i hånd med vores ambition. At gøre forretningen dobbelt så stor hænger også sammen med at gøre lønsomheden dobbelt så stor," siger Nicolai Buhl Andersen

I det seneste regnskabsår voksede området bare 4 pct. organisk, og det var også niveauet i de første ni måneder af indeværende regnskabsår.

Den langsommere vækst end ventet i sårplejeforretningen har været med til at sparke gang i rygter om, hvorvidt området kunne være en frasalgsmulighed for Coloplast. Administrerende direktør Lars Rasmussen afviser, at det skulle være planen med svaret "det er det ikke, nej".

"Forretningsområdet er værdiskabende, så det er noget, både Coloplast og aktionærerne har glæde af. Stenen i skoen er, at det ikke er så velindtjenende som de andre forretningsområder, og det kan det kun blive, hvis det bliver større. Det er vi tålmodige med," siger han til Ritzau Finans.

USA og Kina er kritiske for målet

Ifølge Nicolai Buhl Andersen er ambitionen afhængig af en bedre udvikling i særligt Kina og USA.

"Der er ingen tvivl om, at hvis vi skal tilbage på sporet og fordoble forretningen, så skal vi have en acceleration af vores momentum i Kina og især i USA, samtidig med at vi fastholder det nuværende momentum i Europa," siger han og fortsætter:

"Kina og USA er stadig kritiske for, at vi evner at fordoble forretningen."

Det kinesiske marked har været udfordrende for Coloplasts sårplejedivision, da flere store hospitaler har sat en grænse for, hvor mange produkter de tillader på hospitalslisten, ligesom priserne på nogle produkter også er blevet pressede.

"Der er de to fundamentale udfordringer, men vi gør det bedre end markedet, og vi er optimistiske, omkring at vi vil fortsætte med at gøre det bedre end markedet. Men markedsvæksten går i en nedadgående retning," siger direktøren, der dog fortæller, at det generelt går bedre for Coloplasts division i Kina end tidligere.

Både i USA og Kina har Coloplast investeret i at øge salgsstyrken inden for forretningsområdet, men direktøren ønsker ikke at fortælle, hvor stor en forøgelse, der reelt er tale om.

Forventer fremgang i USA næste regnskabsår

På det amerikanske marked har medicokoncernen også udvidet porteføljen til både at inkludere forebyggende produkter og produkter til akut brug, og det får Nicolai Buhl Andersen til at slå fast, at det først var i det tidlige forår 2018, at selskabet for alvor blev konkurrencedygtigt på netop det marked.

"Vi har udvidet størrelsen af organisationen i USA, og vi har lanceret en helt anden portefølje, end vi nogensinde har haft. Derudover har vi trænet vores salgsstyrke mere end nogensinde," siger han.

Han forventer, at Coloplast i løbet af anden halvdel af næste regnskabsår skal kunne vise, at der er sket en forskel i den positive retning inden for sårpleje i USA.

"Det skal måles på, hvor mange nye kontrakter, vi evner at få på sårpleje og naturligvis også, at vi får et opløft i vores salgsmomentum," siger direktøren, der ikke vil løfte sløret for den konkrete målsætning.

I Europa forventer direktøren, at forretningen også i starten af næste år kan være tynget en smule af den græske sundhedsreform, men han ser en lignende fransk sundhedsreform som et overstået kapitel for Coloplast.

Coloplast-direktører om digitale stomiposer, katetre og plastre: "Det er fremtiden"

Græsk prisreform har gjort ondt i Coloplast: "Vi forventer at have set det meste"

Amerikaner får grønt lys til sagsanlæg mod Coloplast om penisimplantat 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også