Novartis-boss advarer om barskt marked i USA

Medicinindkøberne i USA er blevet mere standhaftige, og det udfordrer schweiziske Novartis, siger topchef Joe Jimenez.
Foto: Novartis/ PR
Foto: Novartis/ PR

Det er blevet langt sværere at agere på det amerikanske marked, og tidligere tiders vilde salgskurver er vitterlig fortid.

Sådan lyder meldingen fra topchefen i Novartis, Joe Jimenez, efter dagens kvartalsregnskab, som skuffede på omsætningen.

Til Financial Times fortæller Jimenez, at Novartis oplever, at det generelt er svært at få gang i salget i USA - herunder ikke mindst selskabets nye hjertemedicin Entresto - fordi de amerikanske indkøberne er blevet mere hårde forhandlere.

Det hænger sammen med, at der i de senere år er sket en konsolidering blandt amerikanske forsikrings- og sundhedsselskaber i USA, hvilket har givet selskaberne flere muskler i forhandlingerne. Samtidig har præsident Obamas sundhedsreform også givet nye incitamenter til omkostningsbesparelser.

"Det bliver et faktum, at vi må acceptere en langsommere opstart," siger Joe Jimenez til avisen.

"Vi kommer bare ikke til at se de hockeystavsformede kurver, vi havde i 90'erne og 00'erne med tusindevis af salgsrepræsentanter i USA. Den model er ændret, og det vil tage længere tid for at komme op og køre.”

Entresto har således også solgt langt bedre i Europa end i USA, selv om det normalt plejer at være omvendt, skriver Financial Times.

Novartis skuffer på toplinjen, men indtjeningen rammer plet

Novartis indgår særlig aftale med amerikanske forsikringsselskaber

Novartis-direktør revser amerikanske betalere

Nuevolution udvider samarbejde med Janssen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også