Medicinalindustrien skruer op for den gode PR

Flere måneder dårlig omtale af prissætningen af lægemidlerne i den amerikanske medicinalindustri, har nu fået brancheforeningen og selskaberne til at skrue op for PR- og lobbyindsatsen overfor de politiske beslutningstagere.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Den amerikanske medicinalindustris image har fået en hel del knubs over de sidste mange måneder. Selskaber som Turing ledet af den yderst kontroversielle Martin Shkreli og Valeant har med den dårlige omtale af prisstigninger på deres lægemidler rettet spottet mod hele industrien, og det negative fokus har nu fået industriens brancheforening PhRMA til at melde, at de vil poste flere penge i PR og lobbyarbejde. Det skriver Wall Street Journal.

Det er særligt de amerikanske politikere og andre vigtige personer i det politiske landskab, som skal være målet for de nye kampagnekroner. PhRMA planlægger at bruge 10 pct. mere end i 2015 på radio-, tv- og printreklamer i forsøget på at fremhæve industriens rolle i udviklingen af nye lægemidler og den medicinske forskning. Derudover vil en del af reklamerne også køre over de sociale medier.

Reklamerne kommer midt i den ophedede diskussion i Washington DC om medicinomkostningerne og hvorvidt de amerikanske folkevalgte skal regulere prissætningen. Robert Zirkelbach fra PhRMA har afvist at kommentere yderligere på den øgede lobbyaktivitet. PhRMA brugte sidste år 18,4 mio. dollars på føderal lobbyisme i 2015, mens Amgen og Pfizer henholdsvis har postet 10,5 mio. dollars og 9,4 mio. dollars i føderale lobbyaktiviteter.

 Martin Shkreli provokerer kongressen

 Brancheorganisation kritiserer Valeant 

 Sådan faldt big pharmas amerikanske lobby-penge 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også