MedWatch

Sådan faldt big pharmas amerikanske lobby-penge

Der er blevet kastet lys over, hvem og med hvor meget big pharma valgte at støtte i det nyligt overståede amerikanske delstatsvalg. To selskaber har været særligt rundhåndede.

Foto: Colourbox

De store medicinalselskaber har i løbet af det netop overståede midtvejsvalg været relativt rundhåndede i deres støtte til de amerikanske politikere.

Det viser oversigter fra OpenSecrets over dels direkte støtte til de politiske kandidater og dels penge brugt på lobbyvirksomhed i 2014.

I direkte støtte har medicinalindustrien i alt givet 27,85 mio. dollar, hvoraf 58 pct gik til republikanske politikere, mens de resterende 42 pct. gik til Demokraterne.

Ifølge BioPharmaDive var pengene umiddelbart godt givet ud. I hvert fald vandt 18 ud af de 20 politikere, der fik størst støtte fra industrien, et sæde i valget.

To særdeles glade givere

Pfizer og Amgen er de mest gavmilde med bidrag på hhv. 1,37 mio. dollar og 1,28 mio. dollar, mens også aktører som Merck & Co., Abbott, Sanofi, AstraZeneca og Eli Lilly er at finde i topti - alle med bidrag på under 1 mio. dollar, men over 650.000 dollar. Novo Nordisk er ikke at finde i top-20 over bidragsydere.

Beløbene ser anderledes markante ud, når det gælder lobbyvirksomhed. Også her er Pfizer og Amgen de mest generøse - men de bliver dog slået markant af interesseorganisationen PhRMA, der brugte 12,65 mio. dollar. Pfizer og Amgen brugte hhv. 6,91 mio. dollar og 6,59 mio. dollar.

Oversigten viser i øvrigt, at Novo Nordisk er at finde på en 21. plads med et lobbyforbrug på 2,06 mio. dollar, mens Lundbeck "kun" brugte 260.000 dollar.

Sådan så top-ti over lobby-penge ud:

Lobbypenge 2014.JPG

Novo Nordisk går med i lobbyfront i USA

Giganter lobbyer for strengere lovgivning

Branchefolk: Der er brug for mere lobby-regulering

Så meget lobbyer danske medicinal- og medicofirmaer

Lobby-virksomhed forklædt som sundhedsnetværk

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier