Analytiker: Konkurrentudmelding bør ikke overfortolkes

Den mindre end optimistiske udmelding fra Novo Nordisk-rivalen Sanofi om lav vækst i diabetesforretningen i de kommende år skal ifølge Alm. Brand Markets-analytiker Michael Friis Jørgensen ses som en strategisk manøvre fra en ny ledelse.
Foto: Sanofi
Foto: Sanofi
Af Ritzau Finans

Novo Nordisks store franske konkurrent Sanofis forventninger om en flad til let stigende salgsudvikling i sin diabetesforretning i de næste fire år, bør ikke få markedet til at ændre syn på Novos vækstudsigter.

Det vurderer analytiker i Alm. Brand Markets Michael Friis Jørgensen over for Ritzau Finans.

Han mener, at Sanofis nye udmelding om lav vækst i diabetesforretningen blandt andet skal ses i lyset af, at selskabet skal have ny topchef.

Den tidligere administrerende Chris Viehbacher blev afskediget dagen efter offentliggørelsen af et skuffende regnskab for tredje kvartal i slutningen af oktober. Bestyrelsesformand Serge Weinberg har overtaget roret midlertidigt, indtil der er fundet en afløser.

"Jeg tror, at man skal se de nye forventninger som et udslag af, at den nye ledelse i Sanofi ikke ønsker at have for meget at leve op til, men i stedet gerne vil kunne overraske positivt," vurderer Michael Friis Jørgensen.

Det vakte ellers uro og gav anledning til et markant aktiefald i såvel Novo Nordisk som Sanofi, da den franske konkurrent i slutningen af oktober meldte om aftagende vækst i salget af Lantus i USA på grund af øgede rabatter til de amerikanske sygekasser. Samtidig varslede Sanofi en flad salgsudvikling i 2015.

Torsdag udbygger Sanofi så prognosen til perioden 2015-18, hvor salget i diabetesforretningen ifølge selskabet vil udvikle sig fladt til let stigende. Det sker i en meddelelse, hvor Sanofi redegør for de vigtigste punkter på dagsordenen ved et IR-seminar om nye lægemidler, der afholdes torsdag.

"Jeg tror, at man skal passe på med at drage paralleller til Novo. Der er ingen indikationer af voldsomme ændringer i markedsvæksten. Så den nervøsitet, der ramte Novo sidst, tror jeg ikke, at vi vil se i dag," siger Michael Friis Jørgensen.

Sanofi skriver i meddelelsen, at forventningerne om en flad til let stigende omsætning i diabetesdivision i de kommende år forudsætter, at det lykkes at få en væsentlig del af de amerikanske patienter, der bruger Lantus, til at skifte til selskabets næste insulingeneration Toujeo.

"Der er selvfølgelig usikkerhed om overførslen af nye patienter, og de kommende fire års vækstudsigter er helt sikkert den vigtigste melding i dag. Men analytikernes estimater for diabetesforretningen blev allerede efter kvartalsregnskabet reduceret markant," siger Michael Friis Jørgensen.

Ud over konverteringen af patienter fra Lantus til Toujeo bygger Sanofis forventninger på lanceringen af i USA af Affreza, Lyxumia og Lixilan (nye diabetesmidler, red).

 Sanofi venter lav vækst flere år frem

 Danske: Sanofi-udmelding er kæmpestor

 Sanofi ser pres fra flere sider i USA

 Analytiker: Sanofis regnskab giver panderynker

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også