Analytiker: Sanofis regnskab giver panderynker

Tallene for Sanofis diabetesdivision er ifølge Alm. Brand Markets-analytiker Michael Friis Jørgensen svage, og der er elementer, som giver anledning til bekymring for Novo Nordisk.
Af Ritzau Finans

Skuffende salgstal fra Novos store franske konkurrent, Sanofi, har tirsdag morgen skabt øget usikkerhed om Novos vækst på det store amerikanske marked inden regnskabet for tredje kvartal på torsdag. Det vurderer analytiker i Alm. Brand Markets Michael Friis Jørgensen, der hæfter sig ved, at Sanofi i sit regnskab melder om øget priskonkurrence i USA og krav om rabatter fra de store sygekasser.

Meldingen, der knytter sig til verdens bedst sælgende insulin - Sanofis langtidsvirkende insulin, Lantus - skaber usikkerhed om Novos salg af Levemir, der konkurrerer med Lantus.

"Det giver panderynker. Tallene for diabetesdivisionen er svage, og Sanofi melder selv om et hårdt konkurrencemæssigt pres fra de, der betaler. Der er ingen tvivl om, at det skyldes, at Lantus er ved at gå af patent, men det er ikke noget, vi ønsker at høre i forhold til Novo Nordisk, og der er nok ingen tvivl om, at det kommer til at trykke Novo-aktien i dag," siger Michael Friis Jørgensen.

Aggressive rabatter

På verdensplan steg Sanofis samlede salg af Lantus med 8,1 pct. i faste valutakurser til 1567 mio. euro i tredje kvartal, mens væksten år til dato var 12,5 pct. I USA landede Sanofi en vækst på 5,8 pct., hvilket ifølge selskabet selv afspejler øget konkurrencemæssigt pres blandt de, der betaler.

Sanofi har dog netop afsluttet forhandlinger med en række betalere og sikret sig en favorabel dækning for Lantus i tilskudslisterne blandt væsentlige kunder, hedder det i regnskabet. Til gengæld har Sanofi måttet give sig ved forhandlingsbordet.

"Rabatniveauet, der er nødvendigt for at fastholde disse positioner, er øget væsentligt som følge af aggressive rabatter fra konkurrenter," skriver Sanofi i regnskabet.

En god del usikkerhed

Dermed er det langt fra sikkert, at de forhøjelser af listepriserne, som Novo og Sanofi gennemførte i maj, også er slået igennem i de faktiske priser.

"Vi har set fine receptdata. Men det, vi ikke kan se nogle steder, er prisaftalerne. Markedet har indregnet en god del på Levemir, men der må vi altså bare sige, at det her skaber en god del usikkerhed," siger Michael Friis Jørgensen.

Også Novo har i den senere tid mærket, at amerikanske sygekasser er blevet endnu mere omkostningsbevidste i deres tilgang. Det så man for nogle kvartaler siden, da Express Scripts, der rådgiver en række sygekasser, valgte at pille to Novo-midler af sine tilskudslister.

Sanofis regnskab indeholder også en udmelding om 2015, hvor de øgede rabatter og den amerikanske sundhedsreform fortsat vil påvirke selskabet. Det skriver dog, at det vil forsøge at imødegå virkningerne ved lancering af yderligere to diabetespræparater, Lantus' afløser, Toujeo, samt det inhalérbare insulin Afrezza. Samtidig ventes stærk vækst på udviklingsmarkederne.

"Derfor ventes det globale salg i diabetesdivisionen i store træk at blive stabilt," skriver Sanofi.

 Sanofi øger diabetesforretningen

 Sanofi forudser modvind i kvartalet

Rebien: Presset på Victozas vækst er øget Novo misser på ny vigtig kontrakt i USA 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også