Novos Victoza holder stand i USA

Novo Nordisks diabetesmiddel Victoza leverer fortsat stærke salgstal på det vigtige amerikanske marked.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
AF RITZAU FINANS

Novo Nordisks GLP-1-analog Victoza til behandling af type 2-diabetes holder konkurrenterne stangen på det amerikanske marked, skriver Bloomberg News.

Ved udgangen af ugen frem til den 12. september stod Victoza på 66,6 pct., eller to tredjedele, af samtlige recepter i USA på GLP-1-midler. Det er ifølge Bloomberg tæt på det højeste niveau siden starten af januar, da Novo tabte en kontrakt i USA til Astrazeneca.

Også Astrazeneca er atter begyndt at vinde frem med sin GLP-1-analog Bydureon. Astrazeneca har for nylig lanceret et nyt pensystem til Bydureon, og det har medvirket til et øget antallet af recepter, dog ifølge Bloomberg på bekostning af selskabets anden GLP-1-analog Byetta.

Glaxosmithklines nye GLP-1-middel Tanzeum har siden lanceringen opnået en markedsandel på 0,6 pct. I alt er der udskrevet 597 recepter på Tanzeum seks uger efter lanceringen. Dermed har midlet langt fra fået den modtagelse, som eksempelvis Bydureon fik. I forhold til det antalrecepter Bydureon havde opnået i den tilsvarende uge efter sin lancering, ligger Tanzeum omkring 80 pct. efter.

Konkurrencen står inden længe til at blive skærpet igen, idet det amerikanske medicinalselskab Eli Lilly i sidste uge fik godkendt sit nye diabetesmiddel, Trulicity.

Victoza solgte i andet kvartal for lige over 2 mia. kr. i Nordamerika efter en vækst på 15 pct. målt i lokal valuta.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også