Novo: Her vinder og her taber vi

På selskabets kapitalmarkedsdag belyste en række af Novo Nordisks direktører, hvordan forventningerne er til udviklingen på vækstmarkederne.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Der er især to aktører, der forsøger at presse den danske diabetesgigant, men ved udgangen af tredje kvartal 2013 sad Novo Nordisk fortsat tungt på det diabetesmarked, der er ”resten af verden”.

Det er de 149 markeder uden for USA, Europa, Japan/Korea og Kina. Og de to ivrige aktører, der presser Novo er den franske og den amerikanske kæmpe Eli Lilly og Sanofi.

I september 2013 havde Novo Nordisk dog samlet set i International Operations (IO) en markedsandel på 56 pct., mens Eli Lilly og Sanofi havde hhv. 19 og 15 pct. Men der er steder, hvor Novo halter efter.

Taber terræn

Eksempelvis i Mexico, hvor Novo Nordisks markedsandel er stigende, men stadig ”kun” ligger på 24 pct. og overgås af både Sanofi og Eli Lilly.

Og så kan den nye chef for IO, den tidligere Novo-chef i USA Mike Doustdar, berette, at selskabet taber terræn nogle steder.

”Vi har tabt markedsandele i nogle markeder. Efterhånden som nogle af disse markeder i IO, som vi har været aktive på i mange år, bliver mere attraktive, så vil konkurrenterne komme, og de vil lancere produkter. Vi er nok nødt til at acceptere, at vi vil tabe markedsandele,” forklarede han på Novo Nordisks kapitalmarkedsdag tirsdag og tilføjede:

”Der er markeder, hvor konkurrencen kommer, der bliver lanceret produkter, og vi taber markedsandele, men det forsøger vi jo så efterfølgende at vinde tilbage. Det er ’the name of the game’. Og så er der markeder, så som Indonesien, hvor vi over de seneste 18 måneder har vundet 4-5 procentpoint. Alt i alt er vi i god form, og vi satser da på, at vi både på kort, mellem og lang sigt kan sikre og øge den samlede markedsandel på 56 pct.”

Gynger og karruseller

Han fortalte, at de konkurrenter, Novo Nordisk ser komme ind på emerging markets, er Sanofi og Eli Lilly. Det er ikke biosimilære.

”Men vi tager al konkurrence alvorlig og finder forskellige løsninger på forskellige markeder, der skal sikre, at vi ikke taber. På de helt unge markeder ser vi også eksempelvis Sanofi komme ind kort efter os, men det gør os ærligt talt ikke noget, for den samlede kage er så stor, og i forhold til at få udbredt awareness omkring diabetes er det kun godt, at der er flere aktører.”

På kapitalmarkedsdagen kunne COO Kåre Schultz desuden kaste lidt lys på, hvordan Novo Nordisk ser den fremtidige udvikling på de mange markeder, og hvor magtbalancen kan skubbes lidt.

”Der er en balance. Vi kom sent ind i Latinamerika, og det kan man se på markeder som Mexico og Brasilien, hvor vi har en relativt svagere position i forhold til resten af verden. Til gengæld kom vi tidligt til Sydøstasien, så der har vi en relativt stærkere position,” sagde han og uddybede:

”Så det mest sandsynlige scenarie over de næste fem-ti år er, at vi vil opleve marginale tab af markedsandele i Sydøstasien, og vi vil vinde marginale markedsandele i Latinamerika.”

 Novo-chef: De nye markeder vil fortsætte i højt gear

 Novo i omfattende ledelsesrokade

 Novo-direktør drømmer om datterselskaber i 90 lande

 Tror på Tresiba trods USA-nej

 Novo sætter kurs mod vækstlandene 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også