MedWatch

Novo-chef: De nye markeder vil fortsætte i højt gear

Novo Nordisks nye chef for regionen International Operations ser gode muligheder for, at de nye markeders generelle høje økonomiske vækst vil komme den danske diabetesgigant til gode.

Foto: Novopen 5, Jyllands-Posten

Novo Nordisks store region International Operations vil male videre i et højt tocifret væksttempo i de kommende år. Det lover regionens nye chef Mike Doustdar i et interview med Ritzau Finans under den europæiske diabeteskonference, EASD, i Barcelona. Han sætter sin lid til, at de overordnede megatrends stadig vil være så robuste, at de holder dampen oppe i regionen.

"Jeg tror, at det vil fortsætte også fordi, at makroøkonomien og demografien omkring diabetes på de markeder stadig vil vise høje vækstrater," siger Mike Doustdar til Ritzau Finans.

Han fik 1. august overdraget ansvaret for Novo Nordisks mest brogede og vidtfavnende geografiske region. Landene går i mange terminologier under de nye markeder, men er i høj grad en samlekasse for resten af verden, det vil sige alle andre lande end de, der hører til de store markeder i Europa, Nordamerika, Kina, Japan og Sydkorea.

De vigtigste markeder i regionen tæller lande som Brasilien, Indien og Rusland samt også Mexico, Tyrkiet og Indonesien. I alt 149 lande er med, og alligevel er der stadig markeder og patienter, som Novo først er ved at nå ud til.

"Vi har lige fra fire til fem måneder siden placeret vores første medarbejder i Myanmar, fordi vi indtil da ikke har været tilladt at komme ind på grund af sanktioner. Og Myanmar med 60 mio. mennesker var stort set en sort boks for alle. Vi estimerer, at der lever 2 mio. diabetikere, og vi skal nu finde ud, hvor og hvordan de lever, og hvordan sundhedssystemet og logistikken fungerer.

Vi gør også det samme i Latinamerika, hvor vi i Panama for nyligt har åbnet et repræsentationskontor. Vi gør tilsvarende ting i Caribien, og det er blandt andet også derfor, at jeg tror, at væksten i denne del af verden vil fortsætte," siger Mike Doustdar.

Gigantisk marked

I alt 4,6 mia. mennesker er bosiddende i den kæmpemæssige region, og af dem estimeres omkring 200 mio. mennesker at have diabetes. Det er mere end hver anden af de 371 mio mennesker, som International Diabetes Federation, IDF, i dag estimerer har diabetes.

Samtidig ventes det tal bare at vokse. I 2030 spår IDF, at omkring 552 mio. mennesker vil have diabetes og heraf vil godt 60 pct. være bosiddende i Novos International Operations.

En af kilderne til diabetesepidemien er den voksende middelklasse på de nye markeder, hvor stillesiddende arbejde, og nye madvaner gør sit til, at sygdommen er i vækst.

Økonomisk er en lang række af regionens lande samtidig præget af høj økonomisk vækst og et voksende fokus mod at levere bedre sundhedsydelser til befolkningen Dermed kommer stadigt flere i behandling og også bedre behandling.

Truslerne mod markedsvæksten tæller begivenheder som borgerkrigen i Syrien, uro i Egypten, politiske sanktioner og finansiel ustabilitet, der kan føre til devalueringer. Dertil kommer en voksende protektionisme, der tvinger Novo til at oprette produktion, hvis man fortsat vil gøre forretning i landet, fortæller Mike Doustdar.

Et tilbageblik på de seneste mange års resultater viser dog, at Novo trods kriserne har leveret tocifrede vækstrater igennem adskillige år. I første halvår leverede IO en vækst på 12 pct. rapporteret og 17 pct. i lokal valuta samt en samlet omsætning på 6,2 mia. kr. Væksten på de markeder er samtidig generelt højere end i Europa og Japan, så regionens betydning er voksende. Det symboliseres også ved, at International Operations stod for 18 pct. af Novos ekstra omsætningskroner i halvåret.

Novos markedsandele inden for insulin har dog været lidt vigende, og udgjorde målt i volumen 56 pct. i maj mod 58 pct. året før. Tallene er baseret på data fra analysehuset IMS. Målt i værdi ligger markedsandelen meget tæt på 50 pct., som er en slags nedre grænse for, hvor Mike Doustdar ser den fremadrettet.

"De seneste tal jeg har fra juli er 50,2 pct. Kan vi holde den på det og måske skabe os en lille buffer, så vi ikke går under 50 pct., når den svinger op og ned, så er jeg glad.

Mere fra MedWatch

Her er de vigtigste nyheder fra MedWatch i uge 21

Et udbrud af abekopper giver travlhed hos Bavarian Nordic, der har opjusteret forventningerne til året efter stort salg. Og så har to markante danskere forladt deres stillinger hos Pfizer og Ascendis. Gik du glip af noget?

Analytikere ser købere til GN men tvivler på et salg

Med en lav værdiansættelse, en høj strukturel værdi og ingen dominerende aktionærer giver det god mening, hvis internationale kapitalfonde og industrielle spillere lige nu lurer på at købe høre- og lydkoncernen GN Store Nord, mener to analytikere, men om det reelt kommer til at ske, tvivler de dog på.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier