Flertal af patienter tilfreds med medicin og behandling

De fleste patienter i Danmark er tilfredse med effekt af behandling og den medicin, de får, viser Patientanalysen 2013. Men der er plads til forbedringer. ”En meget stor del af patienterne tager ikke medicinen sådan, som det er anbefalet af lægen," hedder det bl.a. fra Lægemiddelindustriforeningen.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Flertallet af danske patienter, hhv. 56 og 57 pct., er tilfredse med effekten af den medicin og behandling, de får. Inden for fire sygdomsområder er der dog flere patienter, der svarer, at de er utilfredse med effekten af deres behandling, end patienter, der vender tommelfingeren opad.

Det fremgår af Patientanalysen 2013, der for MedWatch er foretaget af Medico INSIGHT+ - Nordens største panel med registrering af lidelser fra over 300.000 personer.

I rapporten bliver patienter inden for en lang række sygdomme blandt en lang række spørgsmål spurgt, hvor tilfredse de er med effekten af deres behandling og medicin.

Generel tilfredshed

De fire patientgrupper, der har flere utilfredse end tilfredse patienter er inden for eksem, gigt, stress og fedme. Her er det også i alle tilfælde under 50 procent, der er tilfredse med effekten af behandlingen.

Mest tilfredse er patienter med sukkersyge, hjerte/kar-problemer og astmaproblemer – her er det i alle tre tilfælde 83 procent, der er tilfredse.

Er det godt nok på medicin-området?

Når de samme patienter bliver spurgt, om de er tilfredse med deres medicin, svarer 56 procent ja. I detaljen ligner mønstret her svarene ved effekten af behandling; det er dog kun inden for fedme og stress, at der er flest patienter, der er utilfredse i forhold til tilfredse.

Spørgsmålet er, om det overordnet set er tilfredsstillende, at godt halvdelen er tilfreds med deres medicin, og om man kan gøre noget for at løfte tilfredsheden, når det gælder folkesygdomme som stress og fedme? Helle Rasmussen, chefkonsulent i Lægemiddelindustriforeningen (Lif),  siger:

”Tilfredshed med medicin ser vi selvfølgelig, når medicinen virker - altså når deres sygdomssymptomer mindskes eller helt forsvinder. Men den er ofte også koblet sammen med en oplevelse af ingen, få eller svage bivirkninger samt oplevelsen af, at medicinen er nem at administrere for patienterne.”

Hun tilføjer, at industrien også ved, at oplevelsen af medicinen hænger tæt sammen med ens forventninger og holdninger; og at det derfor er afgørende, at lægen ved ordinationen giver patienten den bedst mulige information om behandlingen og om de resultater, man kan forvente.

Patienter følger ikke lægeråd

”En meget stor del af patienterne tager ikke medicinen sådan, som det er anbefalet af lægen, og det kan jo betyde, at man ikke opnår de potentielle effekter og dermed give utilfredshed, fordi forventningerne var noget andet fra starten. Erfaringsmæssigt ved vi også, at en tredjedel af patienterne ophører med at tage deres medicin, før behandlingsforløbet er tilendebragt,” understreger hun.

Tættere læge-patient dialog..

Lif har på en temadag om medicin-compliance fået præsenteret en interessant og tilsyneladende virkningsfuld metode fra Storbritannien, forklarer hun. Den går ud på, at lægen – inden en medicinsk behandling igangsættes – spørger systematisk ind til patientens holdninger og forventninger til medicin, for på den måde at kunne tage højde for det i behandlingsforløbet – ”den metode så vi gerne afprøvet i Danmark,” pointerer Helle Rasmussen.

..ikke mindst ved stress og depression

Når det gælder stress behandler man, så vidt chefkonsulenten ved, kun med medicin, hvis der er tale om egentlig depression - stress og depression hænger ofte sammen.

”Og vi ved, at det er helt afgørende for resultaterne af den medicinske behandling mod depression, at patienterne løbende ydes en tæt støtte til god compliance, altså til at tage medicinen som anbefalet af lægen; støtten kan både gives af pårørende og af sundhedsprofessionelle. Fra Lifs side har vi også peget på, at der ved start af en behandling mod depression, bør laves en aftale læge-patient imellem, som tydeliggør begge parters forventninger til og mål for behandlingen.”

Fedmebehandling - en jungle af muligheder

Når det gælder lægemidler mod fedme, ved man, at der er visse bivirkninger ved de få egentlige lægemidler, der er på markedet i dag, fremhæver hun.

”Men jeg mener ikke, at vi – når det gælder fedme – kan være sikre på, at der nødvendigvis er tale om egentlig lægeordineret medicin. Det kan i princippet dække over mange typer, gående fra naturprodukter og slankepiller, som fås i håndkøb mange steder, over forfalskede ”lægemidler” købt ulovligt på internetsites i udlandet til lægeordineret medicin. Ofte vil de selvindkøbte produkter love mere, end de kan holde, og så opstår der naturligvis utilfredshed,” siger hun.

Hjælpemidler og udstyr

Inden for tilfredshed med behandlingen af hjælpemidler/udstyr, som patienten har fået eller lånt er tallene præget af, at det ikke er alle grupper, hvor udstyr og hjælpemidler spiller en lige stor rolle i afhjælpningen af sygdommen. Mændene og de ældste aldersgrupper er mest tilfredse.

I toppen af tilfredshedsskalaen finder vi personer med høreproblemer, idet 66 procent svarer, at de er tilfredse, mens kun få procent er utilfredse.

 MedWatch Brancheanalysen 2013 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også