
Markedet for insulinprodukter vil inden for en overskuelig årrække være langt over 100 mia kr., og Novo Nordisk ser en stor fremtid i særligt insulinprodukter i tabletform. Derfor satser diabeteskoncernen i alt omkring 20 mia. kr. i forsøget på at få som minimum én ud af i alt seks tabletter i selskabets pipeline på markedet. Det skriver Børsen.
På nuværende tidspunkt er investeringen allerede løbet op i 4 mia. kr., men lykkes projektet, vil investeringen ved udgangen af dette årti være femdoblet.
"Hvis det her lykkes, så er det en gamechanger, der gør os meget konkurrencedygtige på et marked, der til den tid vil være langt over 100 mia. kr., og som Novo Nordisk stort set ikke er på i dag," siger Mads Krogsgaard Thomsen, koncernforskningsdirektør i Novo Nordisk, til Børsen.
Ifølge Mads Krogsgaard Thomsen er der tale om Novo Nordisks største satsning nogensinde.
Hovedårsagen bag den store satsning er, at mange diabetikere foretrækker at få insulin i tabletform frem for at skulle stikke sig.
Mere fra MedWatch
Bavarian Nordic har fundet en amerikansk produktionspartner
Den amerikanske regering har allerede købt millioner af doser af Bavarian Nordics vaccine mod abekobber, og for at kunne honorere forventeligt mange flere ordrer fra den kant, har det det danske selskab fundet og allieret sig med en amerikansk produktionspartner, ligesom man er på udkig efter kontraktproducenter i resten af verden også.
GN vil søge om tilladelse til at sælge flagskib som otc-produkt
Dagen efter, at FDA, de amerikanske sundhedsmyndigheder, meldte sig klar med de endelige retningslinjer for salg af høreapparater i håndkøb, går GN Hearing nu i offensiven ved som det hidtil eneste danske selskab at ville søge om registrering af et af sine flagskibsprodukter - høreapparatet Jabra Enhance Plus som otc-produkt.