Sanofis diabetesforretning har fortsat vokseværk

På trods af et samlet set svært kvartal for det franske medicinalselskab Sanofi vokser selskabets diabetesforretning stadig pænt - særligt takket være verdens bedst sælgende diabetesmiddel, Lantus.
Foto: Sanofi/PR
Foto: Sanofi/PR
RITZAU FINANS

Lantus omsatte for 1,4 mia. euro - eller 10,5 mia. kr. - i andet kvartal, hvilket svarer til en vækst på 17,7 pct. sammenlignet med andet kvartal sidste år.

Sammenlagt solgte Sanofis diabetesforretning for 1,6 mia. euro (12,1 mia. kr.) - en vækst på 16,2 pct. GLP-1-midlet Lyxumia, der er udviklet af danske Zealand Pharma og indlicenseret af Sanofi, solgte for 1 mio. euro i kvartalet.

Lyxumia blev godkendt i Europa i februar 2013, og ifølge en fondsbørsmeddelelse fra Zealand Pharma har Lyxumia opnået 10,3 pct. af det ugentlige GLP-1-marked efter 18 uger på markedet i Tyskland, som er det første EU-land, hvor produktet er blevet lanceret.

Lyxumia er desuden blevet lanceret på visse markeder i Skandinavien, og i Storbritannien ventes en fuld kommerciel lancering senere i 2013.

"Vi er glade for at se den fortsatte regulatoriske og kommercielle fremgang for Lyxumia som en ny medicin, der kan tilbydes patienter med type 2-diabetes. Vi har en stærk tiltro til det overordnede potentiale for GLP-1-receptoragonist-lægemidler, og vi er overbeviste om, at Lyxumia har en stærk produktprofil, siger Zealands topchef, David Solomon, i meddelelsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også