Leo: Mangel på tid og lægeråd svækker psoriasis-behandling

Vi skal ikke alene se på verden ud fra laboratorierne, siger Leo Pharmas topchef. Besøg hos omkring 100 førende selskaber verden over er et af de tiltag, der ligger bag den strategi med større patient-fokus, som medicinalkoncernen Leo Pharma netop nu ruller ud.
Foto: Leo Pharma/PR
Foto: Leo Pharma/PR

Mange læger har ikke tid til at give patienten den fornødne rådgivning om psoriasis, og det er medvirkende til, at op i mod hver anden patient, herunder i Danmark, ikke får gavn af behandlingen. Andre faktorer er bl.a., at det er en tidskrævende behandling at smøre den traditionelle salve på huden dagligt, ikke mindst hos mange teenagere, der har tankerne helt andre steder.

Det siger adm. direktør Gitte P. Aabo fra Leo Pharma, der er blandt verdens førende virksomheder inden for behandling af hudlidelser, i et interview med MedWatch.

”Vi kan se, at en af de helt store udfordringer ved behandling af psoriasis og andre hudsygdomme er, at det kan være vanskeligt at følge behandlingen. Undersøgelser viser, at op mod halvdelen af patienterne ikke får den tiltænkte gavn af behandlingen,” påpeger hun.

Koncernchefen forklarer, at det er vigtigt, at man som patient er motiveret for at følge sin behandling, og det kræver blandt andet, at man har fået tilstrækkelig rådgivning og information om behandlingen:

”Det er også læger og hudlægers intentioner, men de har travlt. Den finansielle krise og pres på de offentlige budgetter betyder også, at der er pres på, hvor mange patienter, som lægen skal nå at se.”

Ofte udbrud i teenageårene

Psoriasis er en arvelig betinget hudsygdom, der blandt andet kan udløses af infektioner, stress og ændringer i hormonspejlet. Derfor vil en del mennesker opleve deres første udbrud af psoriasis i teenageårene. Psoriasis er en kronisk sygdom, der skal behandles hver dag. Og det kræver tid, ligesom der ofte er en række følge-spørgsmål om for eksempel anvendelse af kosmetik og barbering. Spørgsmål, som man ifølge direktøren ikke nødvendigvis får stillet i den tid, der er til rådighed hos lægen.

”Derfor ser vi det som vores opgave at levere en effektiv, sikker behandling, der også er praktisk og suppleret med rådgivning om, hvorfor det er vigtigt at bruge behandlingen hver dag,” understreger hun.

Gælder også Danmark

Der er store geografiske forskelle og forskel på den tid, der er til rådighed til rådgiving hos lægen i forskellige lande. Men selv på et marked som det danske marked er det op imod halvdelen af patienterne, der ikke får gavn af behandlingen, oplyser Gitte P. Aabo.

”Så rent samfundsøkonomisk er der også en interesse i at få et bedre udbytte af behandlingen. Det kræver efter vores opfattelse mere end en effektiv behandling. Der skal flere ting til – f.eks. at få en reminder på sms hver dag om at huske behandlingen. Nogle ting, der kan skabe motivation i hverdagen.”

Det er en vigtig del af Leos strategi; så udover at have lægemiddelkonsulenter, der besøger lægerne, så har firmaet i flere lande for eksempel også sygeplejersker, der rådgiver patienter om deres behandling, ligesom virksomheden gennemfører en række andre tiltag for at komme tættere på patienterne, herunder via forretningsmodellen QualityCare i USA og sponsorerede klinikker i UK.

Leos danske personale må og kan ikke have kontakt direkte til patienter omkring om produkter ifølge lovgivningen. Derimod kan Leo i både Danmark og Sverige - i  samarbejde med et svensk CRO firma kaldet ICT - tilbyde psoriasis-patienter en telefonservice, hvor patienter kan få hjælp og vejledning i forbindelse med behandling af deres psoriasis. Når Patienten er hos lægen eller på apoteket kan de få en folder udleveret, således at de efter at have returneret et svarkort vil modtage en opringning op til tre gange fra en sygeplejerske, der vil vejlede dem til den bedste behandling.

Nyt gel-produkt lanceret

Problemet er også den tid, som patienten skal bruge for at smøre de traditionelle salver på kroppen.

”En af vores nye behandlinger er en gel, der absorberes hurtigt ind i huden i forhold til den salve, der tidligere var vores hovedprodukt. Rent praktisk i en hverdag tager det for lang tid at behandle sig med en salve. Og det skal vi være meget opmærksomme på, når vi udvikler produkter. De skal ikke bare være effektive i en klinisk afprøvning, men også i en travl hverdag for patienterne,” siger Gitte P. Aabo.

På 100 virksomhedsbesøg

Hun fortæller, at Leo i forbindelse med udarbejdelsen af vækststrategien, der blev sat i værk i 2009, har besøgt cirka100 andre virksomheder, både inden for farma og uden for, blandt andre Google, Lego og Carlsberg, for at lære fra dem, hvad de gør rigtig godt. Inden for farma har Leo bl.a. besøgt Novo Nordisk og Lundbeck.

”Det lærte vi meget af, men vi lærte mindst ligeså meget af at kigge uden for farma, for eksempel på en virksomhed som Amazon. Jeg kan ikke pege én virksomhed ud, men det var en kæmpe inspiration hele vejen rundt. Vi lærte en hel masse, og kendetegnende for alle disse succesfulde virksomheder var, at de meget målrettet satsede hele vejen igennem på at skabe værdi for deres kunde. Patienter har selvfølgelig altid været en hjørnesten i Leo Pharma, men er blevet det endnu tydeligere som en del af vores vækstrejse.”

Hvis en virksomhed ikke skulle satse på at skabe værdi for kunden, hvad skulle den så satse på?

”Det er klart, at alle vil det, men nogen gange kan man måske indrette sig på en måde, så man ikke er tydelig om, hvad der skaber værdi for kunden. For os er det således ikke tilstrækkeligt, at vores behandlingstilbud virker i en klinisk afprøvning, de skal også tænkes ind i en travl hverdag.

Det er ikke tilstrækkeligt at udvikle et lægemiddel, der er effektivt i laboratorierne, man skal også se det fra et patientens synspunkt. Vi har i Leo Pharma – og måske i hele farmaindustrien – haft en tendens til i højere grad at se verden ud fra laboratorierne i stedet for i højere grad at stille os i patientens sko.”

Hvordan er det egentligt, at I kommer tættere på patienterne, bl.a. med projektet Quality Care i for eksempel USA?

”Det foregår bl.a. på den måde, at der i pakningerne i USA ligger information til patienterne om vores "Quality Care Programme", og om hvordan patienterne kan komme i kontakt med dette. Quality Care omfatter en række tiltag, så som rådgivning fra sygeplejersker, SMS services m.m. Alt sammen med det formål at give individuel tilpasset rådgivning og information til den enkelte patient, således at denne i højere grad bliver i stand til at tage kontrol over sin sygdom."

 I Leos selskab i USA har firmaet  således ansat sygeplejersker, som patienten kan ringe og spørge om alt. Og der bliver virkelig spurgt om alt, både om sygdommen, behandlingen og en række andre ting; der er en række psyko-sociale problemer forbundet med psoriasis, så det er også en lejlighed til at få talt om livskvalitet, pointerer Gitte P. Aabo.

Nyt patientpanel

Men der stopper tiltagene for at nå patienterne på det vigtige amerikanske marked ikke.

”Vi har i samarbejde med National Psoriasis Foundation etableret et permanent patientpanel i USA med et fast antal patienter for  sammen med dem at undersøge, om vi for eksempel kan levere behandlingen på en smartere måde end på tube.

Kan man måske spraye den på og dermed bedre dosere den? Kan det være en idé, at ´”behandlingen” er i stand til at kommunikere med patientens mobiltelefon, så man får en reminder på sms, hvis man har glemt at behandle sig? Virker det for dig? Vi ser dette som en unik mulighed for at udvikle morgendagens behandling i et tæt samarbejde med patienterne.”

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også