Leo-topchef: Det kører efter planen

Leo Pharmas topchef ryster ikke på hænderne trods driftsunderskud i 2012 og flere år med svage overskudsgrader. Leo Pharma er midt i en vækstrejse, påpeger hun.

Medicinalkoncernen Leo Pharma, der er midt i en voldsom offensiv på det globale marked, kom ud af 2012 med et driftsunderskud. Det skal dog ses i lyset af meget store investeringer og af- og nedskrivninger, og firmaet kan fortsat præstere tocifret omsætningsvækst og et stort trecifret millionbeløb på bundlinjen.

Det fremgår af det netop offentliggjorte regnskab fra virksomheden.

Leo Pharmas primære forretningsområder er inden for terapiområdet dermatologi, dvs. hudlidelser, og i 2012 omfattede sygdomsområderne på dette felt psoriasis, aktinisk keratose (solkeratoser), eksem og hudinfektioner.

Omsætningen runder otte mia. kr.

Nettoomsætningen opgjort i danske kroner steg med 10 pct. til 8,2 mia. kr., og målt i lokale valutaer var væksten 7 pct. i 2012. Koncernens resultat af primær drift var i 2012 -179 mio. kr. mod 158 mio. kr. i 2011. Koncernens resultat efter skat er i 2012 663 mio. kr. mod 624 mio. kr. i 2011, et resultat, som ledelsen kalder tilfredsstillende og i tråd med forventningerne.

Vækstrejse indledt i 2009

”2012 har været tilfredsstillende. Siden vi startede på vores vækstrejse i 2009, har det været vores mål at levere tocifret salgsvækst, og det har vi gjort i 2012, nemlig 10 pct. Særligt tilfredsstillende har 2012 været, fordi vi har lanceret et helt nyt behandlingstilbud til patienter, der lider af aktinisk keratose,” siger adm. direktør Gitte P. Aabo til MedWatch og tilføjer:

”Det betyder, at vi kan tage næste skridt fra at stå rigtig stærkt inden for blandt andet topikale behandlinger af psoriasis, (creme, salver, gel til påsmøring på huden, red.), hvor vi er verdens førende firma, til at kunne udvide vores tilbud inden for hudsygdomme med aktinisk keratose. Aktinisk keratose er et potentielt forstadie til ikke-modermærke hudkræft. En sygdom, der er i vækst, og en sygdom, hvor vi kan tilbyde afgørende forbedringer. Derfor passer den perfekt ind i vores strategi.”

Svage overskudsgrader

Leo Pharma har, siden selskabet med adm. direktør Gitte P. Aabo i spidsen indledte vækstoffensiven i 2009, præsteret langt lavere resultater end de foregående år.

Et driftsunderskud og fire år i træk med lav overskudsgrad eller minus på overskudsgraden - er det virkelig tilfredsstillende, synes du? Du begynder ikke at ryste lidt på hænderne?

”Nej, det gør jeg ikke. Den lave overskudsgrad i forhold til tidligere år er en bevidst konsekvens af vores vækststrategi. Vi gjorde jo det 2009, at vi - udover at købe Peplin (firmaet bag udviklingen af Picato mod aktinisk keratose, red.) - købte vores rettigheder tilbage til vores psoriasis-produkter i USA.”

Det betød, påpeger hun, at firmaet i 2009 lavede samlede akkvisitioner for 1,3 mia. dollar.

”Vi har det princip, at vi gerne vil afskrive de opkøb, vi foretager, så hurtigt som overhovedet muligt, og det har selvfølgelig påvirket vores regnskaber de senere år. I 2012 har vi af- og nedskrivninger på immaterielle rettigheder på over en milliard kroner.

Det er vigtigt at have øje på, om vi driver en sund forretning, så noget af det, vi kigger på, er vores ebitda, og vi har i 2012 en vækst i vores resultat før afskrivninger i forhold til 2011. På trods af et dyk i vores overskudsgrad har vi således gennem hele perioden en forretning med et sundt cash flow. Det gælder også i 2012.”

Så det hele kører efter planen?

”Det er fuldstændig den plan, vi lagde i 2009, ja.”

Godt og skidt i USA

Det amerikanske marked, der udgør knap 20 pct. af koncernens forretning, bød på godt såvel som mindre godt nyt. På den positive front var lanceringen af lægemidlet Picato mod aktinisk keratose, også kaldet solkeratose. Her gik lanceringen i USA over al forventning, omvendt blev Leo ramt af generisk konkurrence på psoriasis-cremen Dovonex. Det kostede dyrt på omsætningen, og Leo har slået igen med sin egen generiske version.

Den amerikanske nettoomsætning voksede med 3 pct. målt i dollar.

”Det er særligt lanceringen af Picato, der har bidraget til Leo Pharmas vækst, mens generisk konkurrence på Dovonex har betydet, at psoriasisporteføljen i USA er stagneret i USA ,” skriver firmaet i årsrapporten.

Forskellig vækst i regionerne

De fem regioner, som Leo Pharma inddeler koncernen i, er USA, Lamea (Latinamerika, Afrika og Mellemøsten), EU5+ (Australien, Canada, Tyskland, Irland, Italien, New Zealand, Spanien og Storbritannien). Hertil kommer ZOE, der dækker over de resterende europæiske markeder, og den sidste region er Asien.

* I regionerne EU5+ og ZOE er nettoomsætningen målt i danske kroner steget med 7 pct. svarende til 292 mio. kr. Væksten i Europa skyldes primært tilbagekøb af rettigheder for lægemidlet Daivobet i Tyskland og Italien samt fortsat fremgang for Daivobet Gel og Innohep, der er selskabets velindtjenende lægemiddel mod blodpropper.

* I region LAMEA voksede nettoomsætningen i danske kroner med 19 pct. , og region ASIA voksede med 26 pct..

2013-forventninger

På spørgsmålet om, hvordan Gitte P. Aabo ser drifts- og omsætningsudviklingen i 2013, svarer hun:

”Jeg forventer også i år et resultat, der er kendetegnet af vores vækststrategi, herunder at vi skal ud og lancere Picato i Europa, Australien, Canada og Brasilien. Og det vil man selvfølgelig kunne se på vores resultat, da det vil kræve nogle ressourcer, men forhåbentlig også på vores toplinje.”

Koncernchefen ønsker ikke at offentliggøre konkrete forventninger for 2013, men hun forventer et positivt driftsresultat. Og det er fortsat en ambition at have en tocifret salgsvækst.

Hvornår vil vi igen se overskudsgrader i størrelsesordenen 20 pct.?

”Når vi kigger frem på perioden 2015-2020, er det helt klart vores ambition at komme op på overskudsgrader på niveau med branchekolleger, dvs. omkring 20 pct.. Vi har tidligere ligget på overskudsgrader omkring 40 procent, men det er ikke vores ambition at komme derhen igen. Jeg mener, at det er vigtigt, at vi hele tiden har en fornuftig balance med en god solid indtjening af den løbende drift, men også hele tiden investerer tilstrækkeligt til, at vi står stærkt i fremtiden.”

Leo Pharma er 100 pct. ejet af Leo Fondet.

MedWatch indleder med regnskabshistorien, baseret på et længere interview med Gitte P. Aabo, et mini-tema om Leo Pharma, herunder fokus på de fem strategiske hjørnesten, som koncernen har karakteriseret som Leo Pharmas "corporate Must-Win Battles".

 Leo Pharma i fase 1 med psoriasis-pille 

 Leo Pharma sælger fra 

Del artikel

Relaterede artikler

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også