AstraZeneca og Bristol-Myers Squibb opretter ”Diabetes Inc.”

De to store medicinalselskaber AstraZeneca og Bristol-Myers Squibb har udvidet deres samarbejde på diabetesområdet med oprettelsen af et nyt selvstændigt marketinghold, afslører direktøren for Astrazeneca.
Adm. Direktør for AstraZeneca, Pascal Soriot | Foto: AstraZeneca/ PR
Adm. Direktør for AstraZeneca, Pascal Soriot | Foto: AstraZeneca/ PR

Medicinalgiganterne AstraZeneca og Bristol-Myers Squibb har udvidet deres samarbejde om diabetesmedicin ved at oprette et selvstændigt marketinghold indenfor sygdomsområdet. Det forklarer AstraZenecas nye adm. direktør, Pascal Soriot, i et interview med Wall Street Journal.

De to virksomheder har i fællesskab udpeget interne medarbejdere til at lede det nye marketinghold, som har til huse i nye lokaler i nærheden af Philadelphia, som ligger midt imellem de to virksomheders respektive amerikanske hovedkvarterer.

”Det er helt bevidst,” siger Pascal Soriot til avisen. ”Vi vil have dem til at tænke diabetes. Vi vil have, at de har deres eget firma på en måde – Diabetes Inc.”.

Partnerskaber er vejen til vækst

AstraZeneca-direktøren, som overtog roret i medicinalflagskibet i oktober sidste år, forklarer også, at det er nødvendigt for virksomheden at satse på mange forskellige sygdomsområder og markeder for at opnå vækst.

Han er heller ikke afvisende overfor at foretage større opkøb, men han fremhæver især partnerskaber med andre store medicinalvirksomheder, såsom diabetessamarbejdet med BMS som vejen frem.

Samarbejdet gik fra starten af ud på at parre BMS’ pipeline af eksperimentelle lægemidler med AstraZenecas marketingsekspertise for at bringe nye behandlinger på markedet. Virksomhederne står nu i fællesskab for markedsføringen af pillen Onglyza, samt en kombinationspille der indeholder både Onglyza og det generiske lægemiddel metformin.

Sidste år udvidede de to selskaber samarbejdet ved i fællesskab at opkøbe diabetesvirksomheden Amylin Pharmaceuticals, hvilket betød, at de kunne inkludere lægemidlerne Byetta og Bydureon til deres portefølje, skriver avisen.

Flere partnere

Det nye marketinghold – det seneste tiltag i samarbejdet – blev allerede dannet tilbage i oktober og udgøres af flere hundrede medarbejdere, siger direktøren og afslører også, at man vil genansøge om markedsføringsgodkendelse for medicinen Forxiga i USA i midten af 2013.

Sidste år afviste FDA virksomhedernes ansøgning og bad om yderligere kliniske data på lægemidlet. Forxiga blev godkendt til det europæiske marked i november 2012.

Til sidst bliver direktøren spurgt, om man kunne forestille sig, at samarbejdet med BMS blev udvidet til andre terapiområder. Her gør han opmærksom på, at BMS ikke er virksomhedens eneste samarbejdspartner, og at man har et lignende partnerskab med Amgen om udviklingen af lægemidler mod betændelsessygdomme.

En talsmand for BMS påpeger ifølge avisen, at det nye foretagende ikke er en separat enhed i juridisk forstand, men ønsker ikke at kommentere yderligere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også