Lantus stormer fortsat frem

Det bliver en svær kamp for Novo Nordisk at slå Sanofis basalinsulin Latus, som fortsat stormer frem. Det fremgår af Sanofis kvartalsregnskab, hvor diabetesområdet viser gode takter, mens resten af forretningen går knap så godt
Foto: Sanofi/PR
Foto: Sanofi/PR
af KRESTEN MORTEN MUNKSGAARD

Det bliver Davids kamp mod Goliat, når Novo Nordisk fra 2013 vil forsøge at slå Lantus af banen som diabetikernes foretrukne langtidsvirkende insulin. For mens Novo Nordisk fortsat venter på at få en endelig godkendelse i EU og på om en lægemiddelkomité vil anbefale en godkendelse i USA, så stormer salget af Lantus frem.

Det fremgår af det regnskab for tredje kvartal, som franske Sanofi netop har offentliggjort.

Lantus solgte for svimlende 1,28 mia. euro i tredje kvartal, svarende til 9,54 mia. kr. Det er en stigning på 20,7 pct. sammenlignet med samme kvartal sidste år.

"De nye resultater viser, at diabetespatienter over hele verden vælger Lantus. Hver gang ti diabetespatienter køber en langtidsvirkende insulin, står der Lantus på syv af dem. Det er vi rigtig stolte af, for det sker kun, fordi læger og diabetespatienter ved, at Lantus giver en god blodsukkerkontrol og har få bivirkninger," siger Lasse R. Petersen, Sanofis direktør for Norden & Baltikum, i en meddelelse.

Læs også: Novo Nordisk-direktør: Nu starter krigen mod Lantus

God blodsukkerkontrol

Han afleverer samtidig en slet skjult kritik af Novo Nordisk, som mener at have bevist og har lægemiddelkomitéen under EMA's ord for, at deres nye insulin, Tresiba, har en bedre blodsukkerkontrol end Lantus.

"Når vi ser på de potentielle nye langtidsvirkende insuliner, der er på vej, tror vi på, at Lantus vil bevare sin position som global markedsleder. Læger og diabetespatienter kender Lantus, der har været på markedet i mere end ti år og er blevet undersøgt i kliniske studier med deltagelse af mere end 80.000 patienter. Ingen af de nye langtidsvirkende insuliner, som er under udvikling eller sendt til godkendelse hos myndighederne, har vist bedre effekt på blodsukkeret end Lantus."

Væksten i salget af Lantus kommer især fra USA, hvor omsætningen steg 22,1 pct. til cirka 800 mio. euro, men også Emerging Markets og Japan havde flotte vækstrater på 31,5 pct. og 22,5 pct. men med langt lavere absolutte salgstal.

Og væksten smitter af på hele diabetesforretningen som omsatte for 1,49 mia. euro i tredje kvartal, hvoraf de 1,28 mia. euro altså stammer fra Lantus.

Samlet tilbagegang

Samlet set havde Sanofi en omsætning på 9,04 mia. euro i tredje kvartal, hvilket er en tilbagegang sammenlignet med tredje kvartal sidste år på 3,1 pct.målt i faste valutakurser. Nettooverskuddet faldt med 15,1 pct. målt i faste valutakurser til 2,22 mia. euro, mens indtjeningen per aktie på 1,68 euro faldt på 6,1 pct. i faste kurser.

Inden for Sanofis pharmaceutiske midler er det især på kræftområdet, at selskabet er gået tilbage. Her har der været et tab på hele 35,7 pct. Samlet set er den franske medicinalgigants samlede lægemiddelsalg 4,3 pct. mindre i tredje kvartal 2012 end i samme periode 2011.

 Medie: De vigtigste diabetes-pipelines i 2012

 Sanofi: Vanskeligt at øge værdi via den molekylære rute

 Kampen om diabetes-kombinationen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også