Novo Nordisks supersællert Victoza vil modstå konkurrencepresset fra det nye diabetes 2-middel Lyxumia fra franske Sanofi og selskabets danske samarbejdspartner Zealand Pharma. Det vurderer Sydbanks analytiker, Søren Løntoft Hansen, efter at have deltaget på Zealand Pharmas kapitalmarkedsdag i sidste uge.
"Vi ser plads til Zealand Pharmas Lyxumia på markedet for GLP-1 midler. Vi vurderer dog samtidig, at Lyxumia som monoterapi ikke umiddelbart ligner en trussel for Novo Nordisks Victoza. Til gengæld ser vi større potentiale i en kombination af Lyxumia og insulin-præparatet Lantus end for Lyxumia som monoterapi," hedder det i Novo-notat.
Markedskagen vokser
Victoza har i dag en markedsandel på markedet for GLP-1-midler på ca. 65 pct., og konkurrencen fra Eli Lillys langtidsvirkende GLP-1-analog Bydureon og på sigt også andre midler, herunder Lyxumia, vil ifølge Sydbank reducere den markedsandel til 45-50 pct. i 2020. Markedskagen, der skal deles, er til gengæld vokset en del til den tid og vurderes at være på godt 40 mia. kr.
"Det svarer til et salg af Victoza på 18-20 mia. kr. i 2020, hvilket er en opjustering af vores topsalgsestimat for Victoza (tidligere 16-18 mia. kr.). Vi vurderer i den forbindelse, at Lyxumia som monoterapi vil være i stand til over en årrække at penetrere 10-15 pct. af markedet for GLP-midler, svarende til et salg på 4-6 mia. kr.," skriver Sydbank-analytikeren, der gentager anbefalingen "overvægt" af Novo Nordisk.
Zealand sætter gang i nyt klinisk diabetes-forsøg
Solomon: Masser af plads til Lyxumia
Direktør: Zealand er under forvandling
Zealand hæver omsætningen og forventningerne
Mere fra MedWatch
Analytikere ser købere til GN men tvivler på et salg
Med en lav værdiansættelse, en høj strukturel værdi og ingen dominerende aktionærer giver det god mening, hvis internationale kapitalfonde og industrielle spillere lige nu lurer på at købe høre- og lydkoncernen GN Store Nord, mener to analytikere, men om det reelt kommer til at ske, tvivler de dog på.