Lundbeck-dir: Ny Biotie-aftale vidner om stor tro på Asien

De asiatiske markeder er lukrative for Lundbecks alkoholpille. Derfor kan medicinalfirmaets aftale med finske Biotie vise sig værdifuld for Lundbeck, siger direktør. 
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
Af Ritzau Finans

Lundbeck ser gode markedsmuligheder for alkoholpillen Selincro på de store asiatiske markeder. Derfor valgte ledelsen også at slå til, da lejligheden bød sig og revidere aftalen med den finske partner Biotie, så Lundbeck vil få større del af kagen ved en eventuelt lancering.

Lundbeck bruger 10 mio. euro på at tegne nye aktier i Biotie, der til gengæld er gået med til at sænke royalties, eller den andel selskabet vil modtage af salget af Selincro uden for Europa og USA.

"Vi mener, at der er betydelige muligheder for at få et fornuftigt marked både i Kina, Sydkorea og Japan. Det er den slags ting, vi arbejder med i øjeblikket," forklarer koncerndirektør med ansvar for forskning og udvikling i Lundbeck Anders Gersel Pedersen til Ritzau Finans.

Peger på partnerjagt

Som led i aftalen er Lundbeck gået med til at øge de potentielle milepælsbetalinger, der skal lægges til Biotie med 5 mio. euro til sammenlagt 89 mio. euro. Den nye milepæl er salgsrelateret og afhænger af udviklingen i forbindelse med en eventuel lancering af Selincro i Japan.

Analytiker i Alm. Brand Markets, Michael Friis Jørgensen, vurderer, at aftalerevisionen peger i retning af, at Lundbeck selv overvejer at jage en partner for at få midlet på markedet uden for Europa.

"Lundbeck har et stærkt cash-flow lige nu, og man kan diskutere, hvor stor en satsning, aktieinvesteringen er, men det peger da på, at Lundbeck nu vil noget med det her produkt uden for Europa. Om Lundbeck så er tæt på at indgå en partneraftale, eller om det er fordi, at man i sin strategiplan arbejder på at gøre det, synes jeg er sværere at spå om," siger Michael Friis Jørgensen.

Ingen bagtanker

Ifølge Anders Gersel Pedersen er der dog hverken ændret i planer eller udsigter for Selincro.

"Der ligger ikke andre bagtanker, end de, jeg har nævnt."

Lundbeck ansøgte om europæisk markedsføringstilladelse til Selincro i december 2011 og venter stadig på en tilbagemelding fra myndighederne. For at komme på markedet i Asien skal der gennemføres et antal kliniske studier, så der vil gå nogle år, før midlet kan komme på markedet.

Usikkert USA

Mens Europa og dernæst Asien er på tegnebrættet, er USA foreløbigt skudt til hjørne.

"USA er ikke det marked, vi primært går efter i første række. Der ved vi, at der formentlig skal nogle andre ting til for at få det godkendt. Det må vi arbejde på med dem, hvis vi overhovedet vil det," forklarer Anders Gersel Pedersen.

Lundbeck har tidligere spået Selincro til behandling  af alkoholafhængighed et salgspotentiale i omegnen af 2,5 mia. kr. årligt, når salget topper.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også