Storinvestor: Fedmemiddel kan ikke påvirke Novos vækst

Får Novo Nordisk mulighed for at sælge Victoza mod fedme, kommer man næppe til at kunne se salget på toplinjen, mener storinvestoren Florian Schönharting. Ifølge ham kan koncernen have andre intentioner med en godkendelse.
Foto: PR
Foto: PR

Antallet af mennesker, der passer ned i en størrelse XXL, vokser hastigt. Derfor spår analytikere og investorer verden over også Novo Nordisk milliardgevinster, hvis GLP-1-midlet Victoza bliver godkendt til behandling af fedme.

Men den konklusion når storinvestoren Florian Schönharting, der chef for rådgivningsselskabet NB Capital, ikke frem til.

Ifølge ham får det ingen direkte indflydelse på Novo Nordisks vækst, hvis medicinalselskabets fedmekandidat Victoza bliver godkendt og kommer på markedet. Fordi Victoza allerede er godkendt til type-2-diabetes, vil salget til indikationen fedme kun blive minimalt.

”Man kan næsten ikke skille det ad, fordi de fleste type-2-diabetikere allerede er overvægtige, og de fleste overvægtige allerede har type-2-diabetes. Det vil sige, at det bliver brugt til fede patienter i forvejen,” siger han til MedWatch.

Fortsat i vækst

Dermed ikke sagt, at Victoza bliver trukket væk fra sit momentum med den vækst, midlet har, fastslår Florian Schönharting.

”Det er ikke et faldende eller stagnerende produkt som sådan. Men det kan ikke påvirke vækstprocenten, at man åbner op for indikationen fedme med Victoza. Det giver snarere diabetesfolket et element mere at snakke om,” siger han.

Nordea spår milliarder

Ifølge Nordea har Victoza potentiale til at nå et topsalg i diabetes på cirka 4 mia. dollar årligt. Hvis fedmeindikationen kommer oveni, kan det potentiale række helt op imod 7 mia. dollar årligt, vurderer storbanken.

Og Thomsons Reuters estimerer, at Arena Pharmaceuticals vil få 4,5 mia. kr. i omsætning for sit ny-godkendte fedmemiddel i 2014. Qsymia, der er Vivus’ nye fedmemiddel, vil estimeret sælge for 4,1 mia. kr. Nordeas analytikere har tilmed vurderet, at Victoza har både en bedre bivirkningsprofil og effektivitetsprofil end Qsymia.

”Generelt er de her prognoser ekstremt usikre. Man må gøre sig klart, at man ikke med sikkerhed kan sige noget som helst. Men relativt til hinanden ville jeg tro, at Qsymia har bedre chancer end Arenas stof. Det er et ret potent stof, der fik 10 pct. reduktion i vægt versus kontrolgruppen,” siger Florian Schönharting og fortsætter:

”Som det store plus er der en stor interesse for fedmeprodukter, og det kan få et kortsigtet boost. Men jeg tror bare, at fedmepatienter på et tidspunkt har været igennem det, men så preller det af, og de ryger tilbage igen til udgangspunktet.”

 

Bruger det mod rivalerne

Uanset hvad er der forskel på Victoza og de øvrige fedmemidler, pointerer storinvestoren. Han forventer, at diabeteskoncernen har en anden indgang til, hvordan de får omsætning ud af en fedmeindikation for Victoza.

”Novo Nordisk kommer fra diabetesvinklen. De får en label til Victoza, så det kan markedsføres til fedme, men man kan ikke skille fedme og diabetes ad alligevel. Jeg tror, de bruger det til blandt andet at have stærkere data versus Bydureon (Amylin Pharmaceuticals GLP-1-middel, red.) eller andre GLP-1-produkter. Det, du må markedsføre i USA, er dine data og dine labels. Du må ikke markedsføre påstande. Og så er Novo Nordisk foran, fordi de også har en label på fedmeindikationen.”

Tre store udfordringer

Ifølge ham har fedmemidlerne generelt tre store barrierer, der skal overvindes, før de bliver succeser.

”Den første er, hvorvidt patienterne kan lide dem. Du taler dybest set om et meget umotiveret publikum,” siger Florian Schönharting.

Her henviser han til, om fedmepatienter vil acceptere bivirkninger og blive ved med at tage stoffet. Hvor diabetes er en kronisk sygdom, er overvægt ofte primært baseret på følelser, og det kan have indflydelse på indtagelsen af medicin.

”Det har ikke noget at gøre med, om man kan lide at tage medicinen eller ej, eller synes man skal være slankere. Med diabetes bliver man truet med andre ting. Det er en anden motivation, og her har man set, at det er muligt at have patienter i årevis på diabetesmedicin. Det er næsten umuligt på fedme,” siger Florian Schönharting og fastslår igen, at det derfor er diabetes-indikationen, der vil trække omsætningsvæksten.  

FDA kan gribe ind

Hvis bivirkningerne ikke er slemme for patienten, er der en risiko for, at forkerte grupper taget medicinen.

”Så er der nogle, der er marginalt overvægtige, der får det for at slanke sig kosmetisk. Det er typisk sådan en situation, hvor FDA kan trække det hele tilbage eller kan stramme hårdt op om anvendelsen af det, hvis det sker noget uhensigtsmæssigt,”  siger han.

Det skete eksempelvis i 1997 med fedmemidlet Redux, som har effekt på signalstoffet serotonin, der blandt andet påvirker lysten til at spise. Redux forårsagede samtidig hjerteproblemer, fordi hjerterytmen blev forhøjet.

Det tredje problem er ifølge Florian Schönharting, at ingen af fedmeprodukterne er en langsigtet løsning for patienterne. Måske taber patienterne sig nogle kilo i løbet af en periode, men vægten kravler ofte tilbage igen til udgangspunktet.

 Nordea venter brag af regnskab fra Novo Nordisk 

 Fedme bliver en megatrend

 Nye vægttabslægemidler virker lovende i kampen mod fedme  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også