Sanofi ønsker at udvide på diabetesmarkedet

Novo Nordisk-konkurrenten Sanofi ønsker at blive en større og bredere spiller inden for diabetes.Hidtil har virksomhedens aktiviteter primært  bestået af insulinpræparatet Lantus.
Foto: Sanofi/PR
Foto: Sanofi/PR
Oversat af Frederikke Wind-Hansen

Medicinalkoncernen Sanofi vil ifølge selskabets forskningschef udbygge sin diabetesportefølje. Hidtil har den primært  bestået af insulinpræparatet Lantus, men i fremtiden skal den omfatte en bredere vifte af behandlinger, der ikke blot skal behandle sygdommen, men også de mange komplikationer.

Forskningchef Elias Zerhouni vil imidlertid ikke sige, om denne nye målsætning omfatter en interesse i at overtage Amylin Pharmaceuticals, en amerikansk specialist i diabetesbehandlinger.

"Vi plejede at være en insulinvirksomhed, nu ønsker vi at være en diabetesvirksomhed”, fortalte Zerhouni. ”Vi ønsker at tilbyde en lang række af behandlinger”.

Ifølge folk med kendskab til situationen, er Sanofi en blandt flere lægemiddelproducenter, der er interesseret i Amylin, som producerer diabetesmedicinen Byetta og Bydureon. Amylin har modtaget indledende bud fra købere i slutningen af sidste uge.

Både Byetta og Bydureon er i samme GLP-1 lægemiddelsklasse som Sanofis Lyxumia, som er en ny eksperimentel diabetes behandling, som den franske lægemiddelproducent håber at indsende til godkendelse hos de amerikanske sundhedsmyndigheder i fjerde kvartal af 2012.

Zerhouni udtalte, at Lyxumia, der ligesom Amylins produkter virker ved at frigive insulin, når en diabetikers blodsukkerniveau er for højt, fortsat er en prioritet for Sanofi, og at dets udvikling "fortsætter på 100 procent".

Læs hele Reuters artikel om Sanofis ekspansion på diabetesmarkedet her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også