Sanofi, Novo og Lilly gør sig klar til kæmpe insulin-kapløb

Konkurrencen skærper til i det milliardstore marked for langtidsvirkende insulin, efter at Novo Nordisk og amerikanske Eli Lilly har kørt nye produkter i stilling, der kan overgå Sanofis blockbuster, Lantus.
oversat af Martin Petersen

Globalt set står Sanofis Lantus for over 80 pct. af markedet for langtidsvirkende insulin til diabetesbehandling og produktet solgte for omkring 5 milliarder US dollars det forgangne år. Nu ånder rivalerne imidlertid den franske virksomhed i nakken.

Danske Novo Nordisks nyeste insulinprodukt Tresiba, eller degludec, afventer netop nu en beslutning vedrørende den amerikansk godkendelse af produktet d. 29. juli, og det kan også få europæisk godkendelse senere på året.

Og selvom Eli Lilly’s nye langtidsvirkende insulin LY2605541 stadig er nogle år fra at ramme markedet, skaber det allerede opmærksomhed efter fase II tests indikerede, at det kan føre til vægttab for patienter. Hvis det bliver bekræftet af efterfølgende tests, kan det give medicinen en fordel i forhold til andre behandlinger af type II diabetes, en sygdom som er tæt forbundet med overvægt.

Samtidig kan Lantus forvente indirekte konkurrence fra såkaldte GLP-1 lægemidler som Byetta og Bydureon fra Amylin Pharmaceuticals, Victoza fra Novo og adskillige andre i tidlige udviklingsstadier.

Sanofi arbejder på at forsvare deres forretning ved at udvikle en forbedret, længerevirkende udgave af Lantus og et Lantus + GLP-1 kombinationsprodukt.

Læs hele artiklen fra Reuters her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også