Novo sætter fart på rekrutteringen i USA

Den amerikanske medarbejderstab i Novo Nordisk skal vokse, og det skal gå hurtigere. Det større antal ansatte skal blandt andet dække de fremtidig behov, fordi efterspørgslen på diabetesprodukter stiger.
Foto: Novo Nordisk/PR
Foto: Novo Nordisk/PR
Af Ritzau Finans

Novo Nordisk venter at øge medarbejderstaben i USA med næsten 15 pct. i år. Dermed øges den traditionelle rekrutteringsrate, idet der gennem de seneste år er ansat ca. 10 pct. flere medarbejdere per år.

"Dette signalerer styrken i vores forretningsmodel, den stigende efterspørgsel efter vores diabetes produkter, og den stabile udvikling i vores pipeline. Udvidelsen giver os mulighed for bedre at understøtte den nuværende forretning og give den rigtige struktur til at dække de fremtidige behov," lyder det fra koncernens USA-chef Jerzy Grühn.

I modsætning til andre dele af den farmaceutiske industri har Novo Nordisk haft en markant vækst gennem de seneste år.

Koncernøkonomidirektør i Novo Nordisk Jesper Brandgaard pegede fredag under en telekonference på, at udvidelsen af salgsstyrken skal ses i lyset af den vigtige lancering af Novos næste insulingeneration, det langtidsvirkende Tresiba og insulinmixet Ryzodeg. Derved vil Novo kunne skaffe sig et forspring, inden konkurrencen eventuelt intensiveres med efterligninger eller såkaldte biosimilære lægemidler.

"Vi siger i kvartalsregnskabet, at vi vil udvide vores amerikanske salgsstyrke. Det sker selvfølgelig for at maksimere udbyttet i en periode, hvor vi vil have et klart overlegent produkt på markedet, inden der kommer biosimilars til," siger Jesper Brandgaard.

Blandt andet arbejder Eli Lilly på en version af supersællerten Lantus fra franske Sanofi. Den eventuelle konkurrence, der kan komme fra Eli Lilly, giver ikke anledning til større bekymring hos Novo, er budskabet.

Novo Nordisks rekruttering ventes at starte umiddelbart, fremgår det.

I første kvartal steg salgs- og distributionsomkostningerne i koncernen 14 pct. til 4.850 mio. kr., primært som følge af markedsføringsinvesteringer i USA og udvidelse af salgsstyrken med ca. 300 lægemiddelkonsulenter i Kina. Administrationsomkostningerne øgedes samtidig 4,4 pct. til 776 mio. kr.

Novo Nordisk fastholder topform

 

Novo-direktør: Pipeline frafald er en del af udviklingsarbejdet 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også