Novo Nordisk er verdens niende mest værdifulde farmaselskab
![Foto: Novo Nordisk / PR](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article3000867.ece/ALTERNATES/schema-16_9/NovoRapid_production.PR.jpg)
Det kræver en fordobling af Novo Nordisks markedsværdi, hvis medicinalkoncernen skal nå ambitionen om at blive verdensetter inden for medicinalindustrien målt på værdi.
Det skriver Berlingske Business. Novo Nordisk har overhalet svensk-britiske AstraZeneca , men vejen op til den nuværende førsteplads, amerikanske Johnson & Johnson, er lang. Med en markedsværdi på 996 mia. kr. skal Novo Nordisk tilføre 517 mia. kr. til sin egen markedsværdi, hvis selskabet skal gøre sig forhåbninger om at nå målet.
Det er vel og mærke i tilfælde af, at Johnson & Johnsons værdi fastfryses. Pfizer, verdens andet største medicinalfirma, har en omsætning på mere end fem gange så meget som Novo Nordisk, men markedsværdien er kun knap dobbelt så stor som det danske selskabs.
Søren Løntoft Hansen, analytiker i Sydbank, tør ikke at spå om, hvorvidt Novo Nordisk vil nå en markedsværdi på 1000 mia. kr. Men han mener, at meget taler for, at selskabet vil stryge nogle pladser op ad listen over verdens mest værdifulde medicinalselskaber.
”Selskabet har satset på den rigtige forretningsmodel. Mens de store farmaselskaber har måske bredt sig for meget ud, har Novo Nordisk valgt at koncentrere sig om færre forretningsområder,” siger Søren Løntoft Hansen, til Berlingske.
Han kalder dog idéen om at fordoble markedsværdien fra Lars Rebien Sørensen, topchef i Novo Nordisk, for ”meget dristig”.
Novo lancerer ny forretningsmodel i Kenya
Novo Nordisk-aktier er et godt bud på ”fedme eksponering”