Novo Nordisk-aktier er et godt bud på ”fedme eksponering”

Verdens befolkning bliver federe og federe i takt med at levestandarden stiger. Derfor kan det være en god idé at investere i selskaber, som lever af at behandle Diabetes, mener tradingfloor.com, som ejes af Saxo Bank.
oversat af Martin Petersen

Vi kan ligeså godt se det i øjnene, verdensbefolkningen bliver ældre og federe. Med økonomisk vækst og forhøjede levestandarder kommer også mere kød i vores kost, som i bund og grund gør os fede. Så fra et kapitalistisk synspunkt bør man spørge sig selv: Hvordan kan jeg tjene penge på det her?

Det er flere forskellige måder at gøre det. Man kan investere i ”Assisted Living” virksomheder, men man kan aldrig få en ren ”fedme eksponering” fra disse aktier. Man kan også investere i medicinalvirksomheder som forsøger at bekæmpe fedme, men de er tit så diversificerede, at ”fedmeeksponeringen” også her er fortyndet. Den sikreste måde at profitere på verdens overvægt på er gennem en diabetes virksomhed, og her er der ikke noget sikrere kort end Novo Nordisk.

Diabetes udbredelsen drives primært af type 2 diabetes, som tegner sig for ca. 90 pct. af alle diabetestilfælde. Den hyppigste grund til type-2 diabetes er livsstilsfaktorer såsom overvægt, et lavt fysisk aktivitetsniveau, dårlig kost og stress, hvilket alt sammen kendetegner de fleste menneskers liv i den vestlige verden.

Faktisk er markedet for diabetesbehandling vokset med 11 pct. om året i de seneste fem år. Det forventes ikke at ændre sig i en tid, hvor vores levealdre og livremme vokser stødt. Mens den vestlige verdens kultur og vaner overføres til vækstlande, kan man også forvente en stigende udbredelse af diabetes i lande såsom Kina og Indien. Mens insulinindtagelsen per indbygger er steget med 47 pct. i USA, 61 pct. i Tyskland, 77 pct. i Storbritannien og 87 pct. i Japan i de seneste ti år, er den eksploderet i Kina med en forøgelse på 1300 pct.. Det estimeres samtidig, at Kina har den højeste diabetes-2 befolkning i verden, hvor sygdommen rammer ca. 10 pct. af befolkningen, hvilket er højere end selv i USA.

Novo har en global markedsandel på 51 pct., som har ligget nogenlunde fast de sidste 6 år. Og virksomheden står for 63 pct. af det kinesiske marked, men fordi Kina er relativt underpenetræret tegner det kinesiske marked sig kun for ca. 4,5 milliarder kroner årligt, mindre end 7 pct. af Novo’s indtægter. Det er vigtigt, fordi selvom det kinesiske marked er småt på nuværende tidspunkt, er brand-loyaliteten indenfor diabetes medicin som regel ret høj. Hvis Novo fortsat kan dominere det kinesiske marked, burde det være en unik mulighed for virksomheden, ligesom det kan være det for alle andre diabetesvirksomheder.

Læs hele analysen fra tradingfloor.com her.

  Analytikere: Novo overvurderer Victoza markant

  Carnegie: Novo inde i varmen hos USA-forsikringsselskaber

  Novos fedmerival forsinkes hos FDA 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også