Novo beskylder rivaler for ufine metoder

Konkurrencen på insulinmarkedet spidser til for både nye og gamle produkter. Novo Nordisk oplever intens priskrig og på de nye markeder også ufint trav blandt aktørerne.
Foto: Novo Nordisk / PR
Foto: Novo Nordisk / PR

Der er kamp til stregen for at vinde og fastholde markedsandele på det værdifulde diabetesmarked. Og i den kamp krydser konkurrenter klinger med metoder, der kan være ufine i kanterne, og konsekvent priskrig.

Det skriver Berlingske. Medicinalkoncernen æder sig ind på rivalerne med ét procentpoint fra 23 pct. i 2010 til 24 pct. 2011, men på insulinmarkedet faldt medicinselskabets markedsandel med en procent fra 51 til 50 pct. målt i volumen. Hovedårsagen var den amerikanske konkurrent Eli Lilly og firmaets prisstrategi på de gamle humaninsuliner.

”I slutningen af 2010 og begyndelsen af 2011 øgede Eli Lilly konkurrencen på de gamle insuliner. De gik ind og forhandlede aggressivt på priserne og vandt nogle vigtige kontrakter i USA med blandt andre Wallmart, som vi tidligere havde. Også i England, hvor vi havde et udfald i leverancen af humaninsulin, gik Lilly pludselig ind med en uventet reaktion og reducerede prisen med 25 pct.” siger Kåre Schultz, koncerndirektør med ansvar for salg og produktion i Novo Nordisk.

Kan mærkes trods udfasning

Medicinalselskabet vil på sigt udfase de gamle humaninsuliner, men der er stadig et meget stort antal patienter, som bruger det, så derfor kan det mærkes på forretningen.

”Da vi konstaterede, at Lilly gik hårdt til den og tog markedsandele i USA, spidsede vi blyanten. Vi besluttede os for, at der sådan set ikke var nogen rimelighed i at overlade volumen til konkurrenterne, selvom det jo ikke er der, indtjeningen ligger,” siger han til Berlingske.

Novo Nordisk har derfor vundet nogle kontrakter tilbage i andet halvår og forventer ikke på lidt længere sigt at tabe volumenmarkedsandele globalt.

Undrer sig over adfærd

I forsøget på at indtage markedsandele på markeder uden for USA og Europa oplever koncernen mere dystre sider af den hårde konkurrence på det mere end 200 mia. kr. attraktive insulinmarked, fortæller Kåre Schultz.  Det gælder både små, lokale aktører, men også større etablerede spillere fra tid til anden.

”Virksomhederne opfører sig generelt pænt, men i nogle emerging markets ser vi nogle gange en adfærd, når det gælder marketings praksisser, som vi undrer os over. Det gælder også de lokale spillere i nogle af markederne. Det er helt tydeligt, at de ikke føler sig underlagt nogle af de samme krav, som man ser f.eks. i USA og Europa,” siger han. 

Kamp om nye insuliner

Hvis det lykkes Novo Nordisk at få godkendt sin langtidsvirkende insulin Degludec, er der også  lagt op til en spektakulær kamp mellem Novo Nordisk og den franske medicinalgigant Sanofi. Sanofi står bag verdens mest populære insulin, Lantus, men forsøg med Degludec - offentliggjort af Novo Nordisk - viser, at lægemidlet fører til færre tilfælde af for lavt blodsukker. Derudover kan det tages med større fleksibilitet end Lantus.

Imidlertid har Sanofi sendt en ny, forbedret udgave af Lantus i fase 3-forsøg.

Sydbank: 60 pct. chance for Novos fedmegennembrud

Fedmehåb skaber ny kursfeber i Novo Nordisk 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også