Victoza vinder på effekt og taber på pris

Novo Nordisks diabetesmiddel Victoza står stærkt over for sin nye USA-udfordrer Bydureon, vurderer analytiker. Det skyldes, at effekten på langtidsblodsukkeret er vigtig for mange amerikanske læger. Men Victoza taber på pris og det upraktiske.
Foto: Novo Nordisk / PR
Foto: Novo Nordisk / PR

Novo Nordisks nye udfordrer på det amerikanske marked, GLP-1-midlet Bydureon, kommer til at mase sig ind på den danske medicinalkoncerns markedsandel. Men Novo Nordisks Victoza har den store fordel, at det vinder på effekten på langtidsblodsukkeret, vurderer Sydbanks analytiker Søren Løntoft Hansen.

”Mange læger fokuserer i høj grad på diabetesmidlernes effekt på langtidsblodsukkeret, hvorfor den bedre effekt ved brugen af Victoza i forhold til Bydureon efter vores vurdering vil være et tungtvejende argument, når lægerne skal bestemme sig for, om diabetikerne skal på Victoza eller Bydureon,” skriver han i en aktiekommentar.

Det amerikanske medicinalselskab Amylin Pharmaceuticals og partneren Alkermes fik fredag aften godkendt GLP-1 midlet Bydureon af de amerikanske sundhedsmyndigheder, Food and Drug Administration (FDA).

Taber på pris og det upraktiske

Der er dog to åbenlyse fordele ved Bydureon i forhold til Victoza. For det første skal Bydureon gives ved injektion én gang om ugen, hvorimod Victoza skal injiceres én gang om dagen. For det andet er det billigere.

”Til trods for at studiet viser, at brugen af Bydureon leder til en signifikant reduktion i langtidsblodsukkeret, står Victoza tilbage som den mest effektive af de to midler. Vi vurderer, at en lavere pris på Bydureon i forhold til Victoza i nogen grad vil kompensere for dette,” skriver Søren Løntoft Hansen i kommentaren og tilføjer:

”Amylins prisstrategi kan blive en udfordring for Novo Nordisk på den korte bane.”

Stort diabetesmarked

Det amerikanske GLP-1 marked er ifølge bankens estimater det ultimativt største i verden med en markedsværdi på godt 5,5 mia. kr. Globalt ligger GLP-1-markedet ifølge Sydbank på ca. 9 mia. kr.

Selvom det amerikanske marked er særdeles vigtigt for den danske medicinalkoncern, giver helhedsbilledet af den nye udfordrer dog ikke Sydbank anledning til at ændre neutral-anbefalingen på Novo Nordisk.

Og selvom Novo Nordisk kan se frem til at blive presset på virksomhedens markedsandele i USA, rummer det stigende behov for diabetesmedicin et kæmpe potentiale.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også