Oxycontin-producent stopper markedsføring over for læger

Purdue Pharma fyrer halvdelen af sine sælgere og stopper markedsføringen af selskabets smertestillende opioid Oxycontin over for læger, efter at den amerikanske stat har sagsøgt firmaet for at have gjort tusindvis afhængige af opioider.
Purdue Pharma fra Stamford, Connecticut, USA har solgt Oxycontin siden det først blev godkendt i 1995. | Foto: AP Photo/Toby Talbot
Purdue Pharma fra Stamford, Connecticut, USA har solgt Oxycontin siden det først blev godkendt i 1995. | Foto: AP Photo/Toby Talbot

Medicinalselskabet Purdue Pharma, der har tjent hovedparten af sine penge på at sælge det smertestillende opioid Oxycontin, fyrer nu halvdelen af sælgerkorpset og indstiller markedsføringen af Oxycontin over for læger.

Det skriver en række amerikanske medier, heriblandt Bloomberg.

Meldingen kommer efter, at 15 stater og 300 byer og amter i USA, senest storbyen New York, har sagsøgt Purdue Pharma for sin rolle i epidemien af opioid-afhængighed og opioid-relaterede dødsfald, der lige nu hærger i USA. I 2016 alene døde 42.000 amerikanere af at have indtaget opioider i overdosis.

Purdue Pharma vil fortsat sælge Oxycontin, men vil ikke længere tage på besøg hos læger. I stedet må læger selv kontakte Purdue Pharma, hvis de har spørgsmål om lægemidlet.

Selskabet har samtidig smidt ca. 200 sælgere på porten, hvilket er halvdelen af virksomhedens sælgerkorps.

"Upassende" markedsføring

Purdue Pharma har flere gange over årene været involveret i søgsmål og kontrovers om lægemidlet Oxycontin, som den amerikanske stat mener bærer en væsentlig del af skylden for epidemien af opioid-afhængighed i USA.

Tilbage i 2007 erklærede Purdue Pharma sig bl.a. skyldige i at have vildledt læger, patienter og myndigheder om, hvor afhængighedsdannende Oxycontin var.

Det kostede selskabet en bøde på 3,85 mia. kr.

Især Purdue Pharmas markedsføringsstrategier har mødt kritik.

Da Oxycontin blev godkendt i 1995, satte Purdue Pharma gang i en heftig markedsføringsindsats over for praktiserende læger for at sælge det smertestillende opioid.

Kampagnen indebar bl.a., at Purdue Pharma gav lægerne Oxycontin-merchandise som hatte, kaffekopper, plysbamser og en swing-cd med titlen "Get in the Swing with Oxycontin".

Markedsføringsindsatsen var ifølge det amerikanske narkopoliti, DEA, "aggressiv", "upassende" og "uset" på daværende tidspunkt. Men markedsføringsindsatsen løftede også salget af Oxycontin fra 290 mio. kr. i 1996 til 6,7 mia. kr. i 2001.

Da salget var på sit højeste i 2012 solgte Oxycontin for 17 mia. kr.

300.000 døde siden 90'erne

Samtidig steg steg antallet af amerikanere, der døde af at have indtaget opioider i overdosis. Siden slutningen af 90'erne har overdosis af opioider kostet 300.000 amerikanere livet.

Og den amerikanske stat mener, at der er en sammenhæng mellem den udvikling og Purdue Pharmas markedsføring af Oxycontin.

Også en række andre producenter af smertestillende medicin, som f.eks. Johnson & Johnson, er for nylig blevet sagsøgt af den amerikanske stat.

Purdue Pharma har tidligere erklæret, at selskabet "har lært af fortiden og fokuserer på fremtiden," og skriver på sin hjemmeside, at kampen mod opioid-afhængighed "også er vores kamp."

Forsikringsselskab dropper udskældt smertemedicin

41 stater sagsøger fem opioid-producenter

Opioid-producent ramt af nyt søgsmål 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også