Novo Nordisk og ærkerivalen intensiverer tv-kampen om amerikanske patienter

Novo Nordisk har øget sit budget til tv-reklamer for guldægget Victoza i USA med 80 pct. i den seneste måned. Men Eli Lilly har også kastet flere millioner efter reklamer for sit rivaliserende produkt, Trulicity.
Novo Nordisk bruger adskillige millioner på at oplyse amerikanske patienter om fordelene ved sit diabetespræparat Victoza. | Foto: /Ritzau Scanpix/Søren Bidstrup/
Novo Nordisk bruger adskillige millioner på at oplyse amerikanske patienter om fordelene ved sit diabetespræparat Victoza. | Foto: /Ritzau Scanpix/Søren Bidstrup/

Den danske medicinalkoncern Novo Nordisk har i januar måned brugt 18,2 mio. dollars - eller godt 110 mio. kr. - på at vise tv-reklamer for sit diabetespræparat Victoza i USA.

Det viser data fra iSpot.tv ifølge FiercePharma.

Det er en stigning på 80 pct. i forhold til december måned, og dermed er Novos reklamebudget vendt tilbage til det niveau, man så i efteråret. Her satte selskabet turbo på tv-reklamerne, efter man havde sikret sig en vigtig opdatering af indlægssedlen for Victoza fra det amerikanske lægemiddelagentur, FDA.

Den opdatering betyder, at selskabet nu kan markedsføre sit GLP-1-præparat på baggrund af de positive effekter, det har vist sig at have på patienters risiko for at udvikle hjertekarsygdomme.

Victoza har gennem en række kvartaler tabt markedsandele i USA til det rivaliserende produkt Trulicity fra Eli Lilly. Men den aggressive reklameindsats i USA har allerede hjulpet Novo Nordisk til at vende den tendens.

Eli Lilly har dog ikke tænkt sig at stå tilbage for sin danske rival, og amerikanerne har selv øget sit tv-budget for Trulicity betydeligt i januar. Her lød det på 12,5 mio. dollars mod 8,7 mio. dollars i december.

Victoza er en injektionsbehandling mod type 2-diabetes, der skal tages dagligt, mens Trulicity, der har samme virkningsmekanisme, blot skal injiceres én gang om ugen. Novo Nordisk har netop lanceret sin egen ugentlige GLP-1-analog, Ozempic, i USA, og det er ikke utænkeligt, at man vil se reklamebudgettet for Victoza gradvist blive flyttet over til det præparat i de kommende måneder.

Novo har brugt en kvart milliard på Victoza-reklamer på to måneder 

Novo bruger 140 mio på tv-reklamer i USA 

Novo Nordisk skruer op for tv-annoncering og går med i tv-serie 

Novo spenderer stort på lobbyarbejde og TV-reklamer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også