Sanofis eksemhåb får tidlig adgang til det britiske marked

De britiske myndigheder vil nu gøre et lovende nyt lægemiddel til behandling af børneeksem fra franske Sanofi tilgængelig for patienter i landet, selvom produktet endnu ikke er godkendt til markedsføring i Europa.
Foto: /Ritzau Scanpix/AP/Jacques Brinon
Foto: /Ritzau Scanpix/AP/Jacques Brinon

Den franske medicinalkoncern Sanofi venter fortsat på at få markedsføringstilladelse for sit lægemiddel Dupixent (dupilumab) til behandling af børneeksem i både USA og Europa. Men nu har lægemidlet, der forventes at ramme et tocifret milliardsalg inden for få år, fået en genvej til det britiske marked.

Det skriver Reuters.

De britiske lægemiddelmyndigheder har nemlig givet en positiv anbefaling af Dupixent gennem sit Early Access to Medicines Scheme (EAMS). Det er et program, der giver britiske patienter adgang til nyskabende medicin mod livstruende eller invaliderende sygdomme, selvom produkterne ikke er blevet godkendt til markedsføring endnu.

Sanofi har udviklet lægemidlet sammen med sin amerikanske partner Regeneron, og de har indleveret en ansøgning for midlet i USA til behandling af moderat til svær atopisk dermatitis, eller børneeksem, som det også kaldes på dansk. Her forventes en beslutning at falde senest 29. marts.

 Mulig Sanofi-blockbuster får yderligere medvind  

I december sidste år indleverede franskmændene en lignende ansøgning til Det Europæiske Lægemiddelagentur, EMA, som står for at udstede markedsføringstilladelser i EU og fortsat har hjemme i London - i hvert fald lidt endnu. Produktet vil efter alt at dømme blive godkendt til markedsføring i EU, og dermed også Storbritannien, senere i år.

 Sanofi søger EU-godkendelse af potentiel eksem-blockbuster 

Ifølge data indsamlet af Thomson Reuters forventer analytikerkorpset et globalt salg af Dupixent på godt 4 mia. dollars i 2022, mens Bloombergs data indikerer, at salget først vil nå derop i 2025.

Dupixent er et monoklonalt antistof rettet mod IL-4 og IL-13, som tilhører en overordnet gruppe af signalproteiner kendt som interleukiner, der spiller en væsentlig rolle i udviklingen af inflammation.

Det danske hudplejeselskab Leo Pharma har også et antistof rettet mod IL-13 i sin pipeline i form af kandidaten tralokinumab, som man købte rettighederne til fra AstraZeneca tidligere på året.

 Sanofi præsenterer stærke data for klinisk kerneaktiv 

 Løven leverer positive fase 2-resultater for biologisk håb 

 Sanofi gør klar til eksemkamp mod Pfizer 

 Pfizer får godkendt produkt i Leo-territorium

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også