Dendreon-salg med udfordringer
Salget af Dendreons eneste markedsførte produkt Provenge er ikke gået som forventet, og derfor afsøger man netop nu mulighederne for et salg af selskabet.
Medie: Bavarian-rival overvejer salg
Men det kan blive noget af en udfordring at finde en passende køber, som kan markedsføre Provenge, der tidligere var udråbt til at blive en blockbuster for selskabet. Det skriver Bloomberg. For tre år siden pegede analytikerestimater på et topsalgspotentiale på 4 mia. dollar i 2017, men på nuværende tidspunkt er konsensus skåret ned til 538 mio. dollar.
”En eventuelt køber ville overtage en masse store udfordringer, og ville være nødsaget til at betale mange penge for at fikse forretningen. Der er stadig mange forhindringer,” siger en analytiker fra Roth Capital Partners til Bloomberg.
Dyr medicin
Provenge er en såkaldt immunterapi, et område inden for kræftbehandlingen som for alvor er på vej frem. Men modsat andre immunterapier er det en infusionbehandling, hvor man udtrækker hvide blodceller fra patienten, blander dem med en vaccine og fører cocktailen tilbage i kroppen. Dermed får man kroppen til selv at bekæmpe kræftsygdommen.
Immunterapier kan blive de næste megablockbustere
Herudover er prisen på Provenge i en noget anden liga end andre midler, nemlig 93.000 dollar for tre behandlinger i løbet af en måned. Og omkostningerne forbundet med lægemidlet er ligeledes høje, nemlig mere end 60 pct. af omsætningen.
Men en analytiker fra Maxim siger til Bloomberg, at en større medicinalvirksomhed med en stor salgstyrke i ryggen burde kunne nedbringe omkostningerne til omkring 40 pct. af omsætningen.
MedWatch præsenterer fredag den 15. november Medwatch Brancheanalysen 2013 på et morgenmøde i København. Du kan læse mere og tilmelde dig her.
Læs hel historien fra Bloomberg her.
Relaterede artikler
Bavarian-rival godkendt i Europa
For abonnenter