Abbott fordoblede medicinsalg inden negative studier

En aggressiv markedsførings-kampagne i USA førte til en fordobling af salget af kolesterolsænkende medicin fra giganten Abbott, inden kliniske studier fra 2011 og 2012 viste, at medicinen var ineffektiv og i nogle tilfælde direkte skadelig for patienter.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

I 2011 og 2012 offentliggjorde to forskellige forskerhold studier med Abbotts kolesterolsænkende medicin Niaspan, som viste, at medicinen ikke havde nogen mærkbar effekt og medførte alvorlige bivirkninger for patienterne.

Men inden da var brugen af Niaspan og andre versioner af medicinen, som går under det generiske navn niacin, blevet fordoblet fra 2002 til 2009. Det viser et nyt studie, som netop er blevet udgivet i tidsskriftet JAMA Internal Medicine ifølge Bloomberg.

En del af grunden til den store stigning skal findes i nye retningslinjer for brugen af kolesterolmedicin i USA. Men stigningen er i ligeså høj grad sket som følge af en yderst aggressiv markedsføringskampagne fra Abbott, skriver nyhedskilden.

Det nye studie viser, at forøgelsen af brugen af medicinen var specielt høj i USA, hvor koncernen kørte en række reklamer for Niaspan i TV og på internettet, og det var især brugen af Abbotts patenterede version af lægemidlet, som voksede. Og det var til trods for, at der ikke var blevet præsenteret nye beviser for medicinens virkning.

Siden det første negative studie i 2011 er salget af Niaspan faldet med 33 pct. i USA, ifølge data fra Bloomberg. Abbotts medicinalforretning, AbbVie, som nu står for markedsføring af medicinen, fastholder dog, at Niaspan er en vigtig kolesterolbehandling, og i det forgangne år var det da også Abbotts sjette største produkt med et årligt salg på 911 mio. dollar.

Læs hele historien fra Bloomberg her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også