Matas-topchef: Fire initiativer til øget vækst

Matas' topchef er utilfreds med butikskædens vækst og har derfor accelereret en række nye strategiske og taktiske initiativer.
Af RITZAU FINANS

Butikskæden Matas ønsker at øge væksten, og derfor er virksomheden ved at udvikle nye initiativer, der skal sikre vækstmulighederne.

Det siger virksomhedens topchef, Terje List, til Ritzau Finans i forbindelse med tirsdagens regnskab for tredje kvartal.

"En like-for-like vækst på 1,5 pct. er stadigvæk for lidt, og generelt vil vi gerne have lidt mere vækst. Derfor har vi accelereret nogle nye strategiske og taktiske initiativer," siger han til Ritzau Finans.

Han forklarer, at der er fire nye hjørnesten, der skal hjælpe materialistkæden til at skabe øget vækst. Først og fremmest skal virksomheden forbedre loyalitetsdatabasen Club Matas, der nu har rundet 1,6 mio. medlemmer.

"Vi er glade for størrelsen af databasen, og nu handler det om at skabe en tættere dialog og interaktion med medlemmerne og få skabt nogle fordele, så de synes, at det er endnu mere attraktivt at komme hos os. Det er i dag en meget stor og succesfuld loyalitetsdatabase, og vi arbejder på højtryk på at komme med noget nyt på toppen af den model. Det glæder vi os til at vise i 2016," siger han.

Derudover har Matas udviklet et nyt butikslayout til de største butikker. Indtil videre har virksomheden åbnet en ny stor butik med det nye layout i storcenteret Fields i København.

"Vi er spændte på at se, hvordan kunderne tager imod det, og om det er noget, vi skal rulle videre. Det handler om at få skabt en indkøbsoplevelse, hvor vi får fremhævet vores styrkeområder. Matas er stærk inden for high-end kosmetik, farvet kosmetik, helsekost og vores egne striber. Konceptet arbejder med at få gjort de ting endnu mere tydelige, når man træder ind i forretningen. Og så integrerer vi vores e-handel og Club Matas i selve butiksoplevelsen," siger han.

De sidste to hjørnesten er, at Matas tester en række nye beslægtede sortimentsområder, og så har virksomheden store forventninger til sin e-handel i de kommende år.

"Det er de fire initiativer, der ligger til at skulle skabe en lidt højere vækst i virksomheden," siger Terje List.

Matas havde en omsætningsvækst på 1 pct. og en like-for-like vækst på 1,5 pct. i tredje kvartal i forhold til samme periode året før.

 Matas leverer lille vækst på top- og bundlinjen

 Matas leverer faldende omsætning, men større nettooverskud

 Matas-CEO: Vi skal råbe højere i andet halvår 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også