Coloplast-direktør: Behøver ikke nye produktsæt for at nå top af guidance

Selvom adm. direktør Lars Rasmussen kun forventer, at Coloplast vil nå den nedre ende af sin guidance for helåret, så skal der ikke meget til, for at rykke ved det billede, lyder det fra topchefen.
Foto: Coloplast/ PR
Foto: Coloplast/ PR

En svag udvikling i de nye markeder, der også betegnes som emerging markets, har udfordret det danske medicoselskab Coloplast på det seneste.

Det var en medvirkende årsag til, at selskabet landede en organisk vækst på 6 pct. i første halvår af det forskudte regnskabsår 2016/2017, hvilket er under medicogigantens langsigtede målsætning om en vækst på 7-9 pct.

I tredje kvartal var der bedring at spore, og selskabet kunne rapportere en organisk toplinjevækst på 8 pct. i perioden. Det svarer til, at væksten samlet er 7 pct. for det skæve regnskabsårs første ni måneder, og Coloplasts administrerende direktør, Lars Rasmussen har siden fortalt, at selskabet formentligt kun vil nå den nedre ende af guidance for helåret.

Tallet for de første ni måneder er dermed på linje med den organiske vækst på omkring 7 pct. i både regnskabsåret 2014/2015 og 2015/2016, men det betyder ikke, at væksten hos selskabet nødvendigvis kommer til at ligge på det niveau de kommende år.

"Vi har haft et par år, hvor vi har ligget omkring 7 pct., og det seneste kvartal ligger vi på 8 pct. Vi voksede ganske pænt i Europa og USA, men emerging markets er begyndt at komme tilbage, og det har virkelig været trykket ned i nogle år på grund af den makroøkonomiske situation," siger Lars Rasmussen til Ritzau Finans i forbindelse med selskabets kapitalmarkedsdag.

"Nu begynder det at ligge på et normalt niveau, og så er vi oppe på 8 pct. vækst. Det er ikke sådan, at vi har en guidance, hvor vi altid skal ligge i den lave ende, og det er ikke sådan, at vi behøver et helt nyt sæt af produkter for at komme op og ligge i den øvre ende. Bare en lille ændring i emerging markets har jo rykket os op midt i feltet. Så det er ikke så meget, der skal til," fortsætter han.

Lancerede nye produkter

En række ting skal være med til at drive væksten fremadrettet, og på kapitalmarkedsdagen annoncerede Coloplast blandt andet, at selskabet fremover vil fokusere på at styrke den kliniske dokumentation for en række nye produkter inden for den kroniske forretning for derigennem at forsøge at opnå højere priser.

På dagen blev der også introduceret nye produkter - eksempelvis en ny udgave af katetret Speedicath, som indeholder en ny bakterieafvisende teknologi, der forventes at være på markedet i 2018.

"Det, der driver, at vi vokser mere end markedet, er både de ting, vi gør i forhold til vores kunder og det, vi gør på produktsiden. Det er vigtigt, at vi har en konkurrencedygtig produktportefølje. Det kommer først, og det skal være der, men man skal også sikre, at man kan komme ud med produktet," siger Lars Rasmussen.

Geografisk fortæller Coloplast-topchefen, at selskabet først og fremmest investerer i USA, Europa og Storbritannien, men at der også bruges penge på at forbedre markedspositionen på en række af de såkaldte emerging markets.

"Der bliver også investeret meget i Kina, hvor vi har en høj vækst og en fornuftig markedsposition, så det holder vi fast i. Vi har en god forretning i Rusland og en række markeder, hvor vi investerer for at få en bedre "presence". Et marked som Kina er stort for os, og det skal flytte sig," siger Lars Rasmussen.

I tredje kvartal af det forskudte regnskabsår 2016/2017 steg Coloplasts omsætning til 3912 mio kr. fra 3686 mio kr. året forinden. I perioden landede selskabet en organisk vækst på 8 pct. mod 6 pct. i første halvår.

Coloplast-topchef vil hæve barren med kliniske beviser 

Medie: Novo-selskab vil udfordre Coloplast

Det vil tage 1-2 år mere at fordoble sårforretningen hos Coloplast

Coloplast-boss: Hensættelser til søgsmål er passende

Krænkelse af Coloplast-patent får betydelige konsekvenser

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også