GN-chef: Har ikke travlt med næste produktplatform

Det haster ikke for GN Hearing af lancere femte generation af deres 2,4 GHz-produktfamilie, mener topchef Anders Hedegaard. Han melder om fremgang med udviklingen men vil ikke sætte tid på, hvornår der sker nyt.
Foto: GN Resound, PR
Foto: GN Resound, PR
AF RITZAU FINANS

GN Groups høreapparatforretning, GN Hearing, vinder fortsat markedsandele, og i andet kvartal var den organiske vækst på hele 9 pct.

Det vidner om fortsat fremdrift i markedet, hvor det danske selskab vinder andele, og det kan i høj grad tilskrives den store produktfamilie af 2,4 GHz-produkter i fjerde generation, som sidste efterår blev fuldendt med lavprisproduktet Resound Enya, der siden har vundet stort indpas på markedet.

Alt imens er GN Hearings konkurrenter i færd med at lancere deres første generation af produkter baseret på 2,4 GHz-teknologien, og det sker i de flestes tilfælde med produkter i blot én kategori. Og derfor har GN Hearing fortsat ikke travlt med at få selskabets femte generation på markedet, lyder det fra Anders Hedegaard, der er administrerende direktør for høreapparatdivisionen.

"Det går godt med arbejdet med den nye platform. Vi har været ude at sige, at den femte generation også vil være en fuld produktfamilie. Og den skal også gå i retningen af at løse endnu flere af brugernes udfordringer. Vi har ikke sagt noget om, hvornår vi kommer med den. Men som det går for øjeblikket med de eksisterende produkter, er der heller ikke noget, der skriger på, at vi skal sende nye produkter på markedet," siger han til Ritzau Finans.

"Da vi startede med 2,4 GHz for mange år siden, startede vi med RITE-modellen (receiver in the ear, red.), og så kom vi med pædiatri (produkter til børn, red.), med super power (produkter til svært hørehæmmede, red.) og sidste efterår med budgetprodukterne, så i dag har vi et helt fuldt produktprogram. Konkurrenterne kommer ind i 2,4 GHz med kun et produkt seks år efter, at vi startede. Så vi står meget stærkt," fortsætter GN Hearing-topchefen.

Bredt funderet platform

En form for malurt i GN Hearings bæger er, at den store succes for lavprisprodukterne i Resound Enya-familien også betyder en større volumen af produkter med lavere marginer, hvilket betyder lavere indtjening.

Men også premium-produktet Resound Linx2 og Resound Enzo2, der er beregnet til svært hørehæmmede, er fortsat godt kørende, og det giver en god platform for den videre udvikling.

Særligt Resound Enzo2 har været en meget stor succes, og selv om det er henvendt mod et mindre marked og derfor ikke kan løfte indtjeningen betragteligt, betyder det, at GN Hearing nu har flere ben at stå på.

"Super Power-produkterne ligger prismæssigt højere, men har en lavere volumen. Det er et område, hvor vi for ganske få år siden slet ikke var på markedet. Nu har vi fået et produkt, som kunderne - og i særdeleshed i VA - river ned fra hylderne, og derfor er vi blevet en rigtig stærk konkurrent til Sonova, som ellers ejede det her område tidligere," siger Anders Hedegaard.

GN Hearings danske rival, William Demant Holding, lancerede tidligere på året sit nye produkt baseret på 2,4 GHz-platformen - det såkaldte Oticon Opn - der også indeholder en række andre facetter.

Derudover er schweiziske Sonova, tyske Sivantos, amerikanske Starkey og danske Widex også på vej med nye produkter.

 GN Hearing leverer tocifret vækst

 Hedegaard efter seks års vækst: Tid til at ekspandere  

 Analytiker: Stærkt regnskab fra GN 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også