Nye Coloplast-produkter skal sikre amerikansk fordobling

Der skal satses på både nye produkter og en større salgsorganisation i Coloplasts sårplejedivision, hvilket skal sikre en fordobling af markedsandelen i USA.

Sårplejeforretningen har tidligere været et problembarn for Coloplast, men divisionschefen Nicolai Buhl Andersen har været med til at vende udviklingen, så det nu er en lønsom forretning. Men markedsandelen er især i USA ikke prangende, og det skal nye produkter og flere sælgere ifølge Børsen ændre på.

"Innovation er nummer et. Får vi ikke flere produkter, vil det ikke være nok at have den kommercielle infrastruktur, så der skal flere produkter på banen nu. Inden for tre år vil jeg gerne have, at vi har to markante nye produkter på markedet," siger han til Børsen.

Markedsandelen skal gerne fordobles inden 2020 fra de nuværende og beskedne 2 pct. i USA, og det kræver årlige vækstrater på 12 pct. De ambitioner får opbakning fra Nordea Markets, mens tyske Berenberg er mere skeptisk. Her mener analytiker Scott Bardo, at målene ser "temmelige aggressive" ud, og han peger på, at det er vanskeligt for "en spiller uden skala" at slå igennem i et marked, hvor skala er afgørende.

Selskabet anslår, at det sidder på mellem 7-8 pct. af det globale marked, der årligt vokser med knap 7 pct. Væksten i forretningen skal hovedsageligt komme fra det amerikanske marked, og mens Nicolai Buhl Andersen siger, at missionen kan lykkes uden at foretage opkøb, åbner han dog også op for, at det er en mulig løsning.

 Coloplast-direktør: Ikke tilfreds med udviklingen i USA 

 Coloplast vil satse mere på sårpleje

 Derfor tøvede Coloplast med attraktivt sår-marked

 Coloplast gør klar til at hyre 3.000 nye medarbejdere på få år 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også